Siirry sisältöön

Salasanan vaihtaminen Online-palvelussa

Oletko unohtanut Online-palvelun salasanan? Ei hätää, uuden salasanan tilaaminen sujuu helposti alla olevia ohjeita noudattamalla.

1. Uuden salasanan lähetys
  • Siirry Online-sivustolle
  • Valitse sivustolta Vaihda salasana -painike
  • Tämän jälkeen kirjoita kenttään sähköpostisi ja paina Vaihda Salasana -painiketta
2. Onnistunut salasanan lähetys
  • Sivulle ilmestyy yllä oleva vaaleansininen laatikko, kun uuden salasanan lähetys on onnistunut (Huom. jos järjestelmä ei tunnista salasanaa, sivusto herjaa tästä)
  • Avaa sähköpostisi ja avaa lähettämämme sähköposti (tarkista myös roskapostikansio, jos sähköposti ei saavu heti)
  • Pidä Online-sivusto auki!
3. Uuden salasanan lisääminen
  • Kopioi sähköpostista saamasi vahvistuskoodi ja lisää se sähköpostiosoitteen alle
  • Keksi itsellesi uusi salasana (huom. salasanan tulee olla vähintään 8 merkkiä pitkä, sekä sisältää numeroita, erikoismerkkejä ja pieniä/suuria kirjaimia)
  • Yllä olevasta kuvasta näet punaisella ympyrällä merkityn silmäsymbolin. Siitä painamalla saat salasanan esiin tai piiloon. Tämä helpottaa salasanan oikeinkirjoittamista.
  • Lopuksi paina sinisellä olevaa Vahvista salasanan vaihto -painiketta.
4. Valmis!
  • Sivustolle ilmestyy vaaleansininen laatikko, kun salasanan vaihto on suoritettu onnistuneesti
  • Nyt voit kirjautua Online-palveluun uutta salasanaa käyttäen

Usein kysyttyä Online-palvelu

Online-palveluun rekisteröitymiseen tarvitset pankkitunnukset ja sähköpostiosoitteen, joten ota ne valmiiksi esille. Pankkitunnistautuminen suoritetaan vain rekisteröitymisen yhteydessä eli tämän jälkeen käyttäjätunnuksenasi toimii sähköpostiosoitteesi. Vahva tunnistautuminen on mahdollista mobiilivarmenteella tai pankkitunnuksilla. Tunnistautumisen jälkeen voit täydentää ikkunoihin omat yhteystietosi ja keksiä haluamasi salasanan. Tietojen täydennyksen jälkeen saat sähköpostiisi vahvistuskoodin, jonka syöttämällä Vahvistuskoodi-kenttään saat vahvistettua tilin luomisen. Vahvistusviesti saapuu osoitteesta online@omavoima.fi. Vahvistuskoodin syöttämisen jälkeen rekisteröinti on valmis.

Rekisteröitymisen jälkeen pääset jatkossa pääset kirjautumaan palveluun osoitteessa https://online.omavoima.fi/login

Kuvalliset ohjeet rekisteröitymiseen

 

Ensimmäisenä suosittelemme kokeilemaan rekisteröitymistä eri verkkoselaimella tai päätelaitteella. Joidenkin selaimien vanhemmat versiot eivät välttämättä tue Online-palvelua. Verkkoselaimilla tarkoitetaan eri ohjelmia, joiden avulla voit käyttää internettiä.rnrnToisena suosittelemme välimuistin tyhjennystä. Välimuistin tyhjentämällä voit korjata tiettyjä ongelmia ja nopeuttaa sivuston latautumista. Välimuistin tyhjentäminen on myös hyvä asia yksityisyyden suojan vuoksi, koska se poistaa ladattuja ja tallennettuja tietoja eri sivustoilta. Ohjeet välimuistin tyhjentämiseen Google Chromessa löydät täältä ja Microsoft Edgeen täältä.

Jos nämä vinkit eivät auta rekisteröitymisessä tai kohtaat muunlaisia ongelmia, niin pyydämme olemaan yhteydessä meidän asiakaspalveluumme.

Salasanan vaihtaminen onnistuu Online-palvelun etusivulta Vaihda salasana -painikkeen kautta. Tarvitset salasanan vaihtamiseen sähköpostiasi.

Kuvalliset ohjeet salasanan vaihtamiseen

Uuteen Onlineen rekisteröitymisen yhteydessä tunnistamme kaikki asiakkaamme pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Näin asiointi uudessa Online-palvelussa on turvallista ja voimme olla varmoja siitä, kuka kanssamme asioi. Tästä syystä vanhat tunnukset eivät käy uudessa palvelussa.

Online-palvelussa voit nähdä kulutustietosi esimerkiksi tuntitasolla ja tarkastella kattavasti energian käyttöäsi ja sen jakautumista. Voit myös tarkastella sähkölaskujasi sekä asiakas- ja sopimustietojasi. Voit esimerkiksi tulostaa laskukopiosi tai nähdä määräaikaisen sopimuksesi päättymispäivän. Online-palvelun kautta myös yhteydenottopyynnön jättäminen on helppoa ja nopeaa, sillä olet jo tunnistautunut asiakkaaksemme.

Onlinessa voit myös solmia sähkösopimuksen kanssamme.

Pystyt lisäämään Online-palvelun puhelimesi kotivalikkoon Appin kaltaisena kuvakkeena. Alta löydät linkin kuvallisiin ohjeisiin kuvakkeen lisäämiseksi niin Android kuin Apple puhelimelle.

Kuvalliset ohjeet kuvakkeen lisäämiseksi

Suosittelemme Online-palvelun käyttöön Google Chromea, koska selaimen tarjoama versio toimii parhaiten yhdessä Onlinen käyttöliittymän kanssa.

Online-palvelu toimii kaikilla päätelaitteilla, mutta käyttäjän vastuulla on selvittää laitteensa olevan päivitetty uusimpaan Android- tai Apple versioon. Online-palvelu on ohjelmoitu, testattu ja varmistettu toimivaksi uusimpien versioiden kanssa. Suosittelemme siis päivittämään päätelaitteiden tarjoamat järjestelmäpäivitykset jo myös yleisen tietoturvan valossa. Laitteen version pääset tarkastamaan asetuksista.

Ohje Android-version tarkistamiseen ja päivittämiseen täältä.
Ohje Apple-version tarkistamiseen ja päivittämiseen täältä.

Suosittelemme ottamaan F-Securen pankkitoimintojen suojauksen pois päältä Online-palvelua käyttäessä. Suojaus estää tietyt toiminnot Online-palvelussa, joten mutkattoman käyttökokemuksen vuoksi palvelu kannattaa hetkellisesti laittaa pois päältä. Lisätietoa F-Securen pankkitoimintojen suojauspalvelusta saat palveluntarjoajalta.

Online-palvelussa käyttäjätunnuksesi on sama kuin sähköpostiosoitteesi. Jos olet unohtanut salasanasi, voit tilata uuden salasanan klikkaamalla Oma Online -palvelun etusivulta Uusi salasana -painiketta. Uusi salasana lähetetään sähköpostiisi.

Voit muuttaa tietojasi tekemällä meille ilmoituksen muutettavista tiedoista Onlinen viestitoiminnallisuuden kautta. Valitse aiheeksi asiakastietojen päivitys ja kerro, mitä tietoja haluat meidän päivittävän. Olet tässä kohtaa jo tunnistautunut asiakas, joten pystymme muuttamaan tietosi suoraan järjestelmään.

Tämä voi johtua siitä, että et ole sopimuksellasi pääasiakkaana. Tällöin sopimuksellasi on useampi asiakkuus eli sopimus on esimerkiksi sinun ja kumppanisi nimellä. Näissä tapauksissa pyydämme ottamaan meihin yhteyttä , jotta voimme lisätä sopimuksen käyttäjätietoihisi manuaalisesti. Helpoin tapa on lähettää viestiä Ota yhteyttä -painikkeen kautta, jonka löydät Onlinen-palvelun oikeasta alareunasta.

Energiakäytön raportointi päivittyy muutaman päivän viiveellä eli kuluvan päivän dataa ei ole mahdollista tarkastella. Tämä johtuu siitä, että mittaustiedot siirtyvät yhteisajossa Online-palveluun.rnrnJos tiedoissasi on pidempi viive kuin muutaman päivän, niin suosittelemme kirjautumista palveluun uudelleen tai päivittämään raportointisivua.

Ei kannata hätääntyä, jos lasku ei näy heti suoritettuasi maksettuna. Lasku näkyy yleensä maksettuna noin 1-3 pankkipäivän kuluessa. Jos siis esimerkiksi olet maksanut laskun viikonloppuna, alkaa laskenta vasta ensimmäisestä arkipäivästä eli maanantaista.

Asiakkuuksia löytyy Onlinesta useampi, jos verkkoyhtiösi on meidän yhteistyökumppaneiden verkkoalueella (Rauman Energia tai Vakka-Suomen Voima). Tällöin laskut löytyvät Omavoiman asiakkuuden alta, koska laskutus tapahtuu yhteislaskulla. Tarkistathan sivun oikeasta yläkulmasta nimesi alta, että olet Omavoiman asiakkuudella.

Jos kyseessä ei ole asiakkuuksista johtuva ongelma, olethan yhteydessä meidän asiakaspalveluun ongelman selvittämiseksi.

Rekisteröidy normaaliin tapaan Online-palveluun omia tietojasi käyttäen. Tämän jälkeen toimita meille valtakirja valtuutuksena käyttöön. Valtakirjan voitte toimittaa suoraan Onlinen-palvelussa Ota yhteyttä -painikkeen kautta, jonka löydät Online-palvelun oikeasta alareunasta. Lisäämme yrityksen/taloyhtiön tiedot käyttäjätilisi alle.

Rekisteröidy normaaliin tapaan Online-palveluun omia tietojasi käyttäen. Tämän jälkeen toimita meille valtakirja valtuutuksena käyttöön. Valtakirjan voitte toimittaa suoraan Onlinen-palvelussa Ota yhteyttä -painikkeen kautta, jonka löydät Online-palvelun oikeasta alareunasta. Lisäämme edustamanne henkilön tiedot käyttäjätilisi alle.

Kuolinpesän asioihin voit tutustua täällä.