Siirry sisältöön

Sähkölaskut ja laskun maksu

Laskun maksuasioissa auttaa laskutuskumppanimme Lowell Oy. Sähkölaskun sisältöä tai käytetyn energian määrää koskevissa kysymyksissä palvelemme asiakaspalvelussa arkisin klo 8-20. Kesä-heinäkuussa autamme puhelimitse klo 8-16.

Lowell auttaa laskun maksamiseen liittyvissä asioissa kesäaikaan 3.6.-11.8. välillä arkisin klo 8-18.

Lowell Suomi Oy
  • puhelinpalvelu (02) 2700 390
  • sähköpostiosoite laskutus(a)lowell.com
  • avoinna 11.8. saakka ma-pe klo 8-18
  • sähköinen asiointikanava oma.lowell.fi/laskutus
  • Oma Lowellissa näet laskutietosi ja selaat laskuarkistoa
  • voit ladata maksuttoman laskukopion pdf-muodossa
  • siirrät sähkölaskusi eräpäivää ennen alkuperäistä eräpäivää
  • hoidat myöhässä olevan maksun tai perintäasian kuntoon

Sähkölaskut digitaalisena – laskutustavat

Omavoiman sähkölaskun voit vastaanottaa paperipostina, sähköpostilla, e-laskuna suoraan verkkopankkiin tai digipostipalveluihin kuten OmaPosti sekä Kivra. Laskutustavasta riippumatta näet sähkölaskukopiot pdf-muodossa Online-palvelussa.

Säästääksemme turhaa paperia ja varmistaaksemme sähkölaskujen toimituksen myös poikkeustilanteissa kannustamme asiakkaita siirtämään sähkölaskunsa digikanaviin. Kevään sähkölaskukampanjassa arvomme 100 euron Verkkokauppa.com -lahjakortin kaikkien sähkölaskunsa digikanaviin siirtäneiden kesken. Lisäpalkintona Kivra tarjoaa kaikille uusille Kivra-käyttäjille ilmaisen kahvin R-kioskilta.

Usein kysytyt – sähkölasku ja maksaminen

Sähkön kokonaishinnan voi sanoa jakautuvan kolmeen osaan. Kotitalouskäyttäjällä sähköenergian osuus sähkölaskusta on noin kolmannes, sähköverojen osuus on noin reilu kolmannes ja vajaa kolmannes jää sähkön siirrolle eli verkkopalvelulle. Sähkönlaskun vero-osuudesta vajaa kaksi kolmannesta on arvonlisäveroa ja yksi kolmannes sähköveroa.

Sähköenergian hinta koostuu energiamaksusta ja perusmaksusta. Kuukausittain maksettava perusmaksu on aina sama sähkönkulutuksesta riippumatta. Energiamaksu ilmoitetaan sentteinä per kilowattitunti (snt/kWh) ja loppulaskun summa riippuu suoraan kulutetun sähkön määrästä.

Sähkölaskulla sähkönmyyjä perii asiakkaalta sähkön pörssihinnan eli sähkön spot-hinnan, johon lisätään tunneittain marginaali. Laskun loppusummaan lisätään vielä perusmaksu sekä pakollinen arvonlisävero (24 %). Näiden kolmen tekijän yhteissumma on lopullinen sähkölaskussa nähtävä sähkön kilowattitunti- eli kWh-hinta.

Pörssisähkön hinnoittelu on muita sopimustyyppejä läpinäkyvämpi, koska asiakkaan maksama marginaali on aina tiedossa ja pörssihinnasta eriteltynä, toisin kuin esimerkiksi perinteisissä määräaikaisissa tai toistaiseksi voimassa olevissa sähkösopimuksissa.

Laskulle olisi mahdotonta saada mahtumaan jokaisen tunnin hinta per kuukausi, joten laskulla käytetään kyseisen kuukauden kulutuksesi keskihintaa. Tarkat kuukausikohtaiset hinnat ja kulutustiedot näet Live-palvelussa.

Sähkösopimusten perusmaksut veloitetaan Omavoimalla aina sopimuksen voimassaolopäivien mukaan. Jos sähkösopimus alkaa keskellä kalenterikuukautta, ei laskulla veloiteta koko kuukauden maksua.

Jos laskun loppusumma on alle 5 €, siirtyy summa seuraavalle laskulle. Laskun toisella sivulla on ilmoitettu Muut maksut -kohdassa, nimikkeellä siirtyvä tuote tämä kyseinen summa. Sivun alaosassa myös mainitaan kokonaissumma, joka siirtyy seuraavalle laskulle. Verkkopankissa nollalaskun voi poistaa aiheettomana.

Jos kyseessä on sopimuksen päättymisen myötä loppulasku, emme veloita alle neljän euron laskuja.

Sähkölaskun eräpäivän siirto onnistuu helposti ja maksutta Oma Lowell Laskutus -palvelussa. Siirto on tehtävä ennen varsinaista eräpäivää.

Kirjaudu Oma Lowell -palveluun

Ei kannata hätääntyä, jos lasku ei näy heti suoritettuasi maksettuna. Lasku näkyy yleensä maksettuna noin 1-3 pankkipäivän kuluessa. Jos siis esimerkiksi olet maksanut laskun viikonloppuna, alkaa laskenta vasta ensimmäisestä arkipäivästä eli maanantaista.

Sähkönjakelu ja sähkön myynti on eriytetty toisistaan. Itse valitsemasi ja kilpailuttamasi sähkön myyjä lähettää laskun sähkön myynnistä. Sähkönjakelusta eli verkkopalvelusta laskuttaa sähköverkkoyhtiö, jonka jakeluverkkoalueella sähkönkäyttöpaikkasi, kuten kesämökkisi tai omakotitalosi sijaitsee. Jos ostat sähkösi Omavoimalta ja sähkönkäyttöpaikkasi sijaitsee Rauman Energia Sähköverkko Oy:n, Valkeakosken Energia Oy:n tai Vakka-Suomen Voima Oy:n verkkoalueella saat vain yhden sähkölaskun, jossa on eriteltynä verkkopalvelun ja sähkönmyynnin osuudet.

Tällainen tilanne johtuu siitä, että laskutettava kilowattimäärä on ollut puutteellinen laskutuksen ajankohtana. Korjaus tehdään automaattisesti seuraavalla laskulla. Asiakkaalta tämä ei vaadi toimenpiteitä, mutta tarvittaessa voitte ilmoittaa asiasta asiakaspalveluumme.

Tällaisessa tilanteessa ylimääräinen maksu jää automaattisesti ennakoksi tulevia laskuja varten ja huomioidaan seuraavalla sähkölaskulla. Jos kuitenkin haluat summan palautettavan takaisin, niin sinun tulee ilmoittaa tilinumerosi Lowellin asiakaspalveluun.

Jos maksoit vähemmän kuin sähkölaskun loppusumma oli, voit maksaa loppuosan samoilla laskutiedoilla eli käyttämällä samaa viitettä. Tämän lisäksi suosittelemme muutaman pankkipäivän jälkeen tarkistamaan laskutilanteen Lowellin asiakaspalvelusta.

Jos maksoit enemmän kuin sähkölaskun loppusumma oli, jää ylijäämä ennakoksi tulevia laskuja varten ja huomioidaan tulevilla sähkölaskuilla. Halutessasi ylimääräinen maksu voidaan palauttaa tilillesi. Tilinumeron voit ilmoittaa Lowellin asiakaspalveluun.

Kaikki omat sähkölaskusi löydät helposti maksuttomasta Oma Lowell Laskutus -palvelusta. Voit tallentaa laskut halutessasi koneellesi pdf-tiedostona. Oma Lowell -palvelusta löydät myös laskuarkiston.

Uudistuneen Omavoiman Online -palvelun kautta voit myös selata sähkö- ja hyvityslaskujasi.

Jos olet ottanut käyttöön jonkin digitaalisen postipalvelun (esim. Omaposti ja Kivra), ohjautuvat sähkölaskusi suoraan sinne. Palvelut korvaavat automaattisesti paperiset sähkölaskut. Palveluiden käyttöön tai lopettamiseen liittyvissä asioissa pyydämme olemaan yhteydessä suoraan kyseiseen palveluntarjoajaan.

Sähkölaskut perustuvat edellisen laskutuskauden aikana kulutetun energian määrään. Tästä syystä ainakin sähkölämmitteisissä asunnoissa talvikuukauden sähkölasku voi olla merkittävästi kesäajan laskua suurempi, sillä käytetyn sähkön määrä on reilusti suurempi.

Huomaathan, että pörssisähkösopimuksella kulutetun energian määrän lisäksi kuukauden laskutushinta vaihtelee sen mukaan kuinka sähkönkulutuksesi sijoittuu kuukauden tuntihintojen osalta, ts. oletko käyttänyt sähköä kuukauden edullisemmilla vai kalliimmilla tunneilla.

Loppulasku toimitetaan samalla tavalla kuin sopimuksesi edellisetkin laskut. Muista siis ilmoittaa loppulaskullesi oikea postitusosoite. Jos olet saanut laskusi sähköisesti, suosittelemme silti ilmoittamaan uuden osoitetiedon, sillä mm. maksumuistutukset toimitetaan paperisesti.

Omavoiman asiakkaiden uudistuneessa Online-palvelusta löydät Omat tiedot valikosta kohdan Laskut. Lasku-osiossa näet käyttöpaikkakohtaisesti edelliset sähkölaskusi summa- ja eräpäivätietoineen sekä voit helposti ladata pdf-kopion laskusta.

Aurinkovoimalan hyvityslaskun pdf-kopion avaamalla näet laskutuskuukauden hyvitettävän kokonaistuotannon määrän kWh-tasolla ja laskutuskuukauden keskimääräisen hyvityshinnan. Omavoima maksaa hyvitystä aurinkosähköstä SPOT-hintaan sidotulla hyvityshinnalla, mutta laskulle tulostuu vain kuukauden keskihinta 720 erillisen hinnan (tuntihinnan) sijaan.

Vuoden 2024 alusta alkaen aurinkovoimalan hyvitystuotot on ilmoitettu ja hyvitetty suoraan sähkönmyyntilaskulla. Edellisen kuun ylijäämätuotannon määrä ja hyvityshinta näkyvät kulutuslaskulla erillisenä rivinä nimeltään Tuotannon osto.