Siirry sisältöön

Ohjepankki

Omavoiman ohjepankista löydät kuvallisia ohjeita sekä videoita mm. Oiva Online-palveluiden käyttöön.

Usein kysytyt kysymyksemme löydät aihepiireittäin täältä >>

Oiva Online -palvelun kuvalliset ohjeet

Ohje rekisteröitymiseen Oiva Onlineen
Ohje yritysasiakkaiden rekisteröitymiseen Oiva Onlineen
Ohje salasanan vaihtoon Oiva Onlinessa
Ohje Oiva Onlinen lisäämiseksi puhelimen aloitusnäytölle

Oiva Online-palvelun ohjevideot

Rekisteröityminen ensimmäistä kertaa Online-palveluun

Priima-sopimuksen ohjeet

Näin teet 3kk hintakiinnityksen Live-palvelussa

Voit katsoa ohjevideon myös suoraan Omavoiman kanavalla Youtubessa.

Näin teet pidemmän hintakiinnityksen Live-palvelussa

Voit katsoa ohjevideon suoraan Omavoiman Youtube-kanavalla

Kulutusvaikutus – mikä se on?

Videolla Oiva Omavoima käy läpi mitä kulutusvaikutus tarkoittaa ja miten sähkönkäyttöä ajoittamalla voi alentaa sähkön laskutushintaa. Kulutusvaikutuksen synonyymeja ovat profiilivaikutus, käyttövaikutus ja ohjausvaikutus.

Voit katsoa videon myös suoraan Youtubesta.

Usein kysyttyä Oiva Onlinesta

Jos linkin kautta Live-palvelu ei aukea, on luultavasti ponnahdusikkunat estetty selaimessasi. Tarkastathan tällöin selaimen asetuksista, että ponnahdusikkunat ovat sallittu.

Apple laitteiden osalta apua ponnahdusikkunoihin saat täältä.
Muiden laitteiden osalta apua ponnahdusikkunoihin saat täältä.

Laskun avautumisessa kestää yleensä pienen hetken. Jos lasku ei kuitenkaan aukea tarkastathan selaimen asetuksista, että ponnahdusikkunat ovat sallittu kyseiselle sivustolle.

Apple laitteiden osalta apua ponnahdusikkunoihin saat täältä.
Muiden laitteiden osalta apua ponnahdusikkunoihin saat täältä.

Tämä voi johtua siitä, että et ole sopimuksellasi pääasiakkaana. Tällöin sopimuksellasi on useampi asiakkuus eli sopimus on esimerkiksi sinun ja kumppanisi nimellä. Näissä tapauksissa pyydämme ottamaan meihin yhteyttä, jotta voimme lisätä sopimuksen käyttäjätietoihisi manuaalisesti. Helpoin tapa on lähettää viestiä Online viestitoiminnallisuuden kautta, jonka löydät Oiva Onlinen oikeasta alareunasta.

Energiakäytön raportointi päivittyy muutaman päivän viiveellä eli kuluvan päivän dataa ei ole mahdollista tarkastella. Tämä johtuu siitä, että mittaustiedot siirtyvät yhteisajossa Online-palveluun.

Jos tiedoissasi on pidempi viive kuin muutaman päivän, niin suosittelemme kirjautumista palveluun uudelleen tai päivittämään raportointisivua päivitä -painikkeella (F5).

Online-palvelussa voi tarkastella kulutustietojasi niin tunti-, päivä-, kuukausi- ja vuositasolla valitsemansa tarkastelujakson osalta. Kulutuslaskelmaa voi tarkastella joko näytöllä Näytä taulukossa – painikkeen kautta tai lataamalla raportin Excel-muotoon Lataa raportti -painikkeesta.

Jos sinulla on useampia käyttöpaikkoja, voit valita sivustolla alasvetolaatikosta oikean kohteen tarkasteluun.

Asiakas on henkilö, jolla on henkilötunnuksensa alla sähkösopimus voimassa Omavoiman kanssa. Asiakkaalla voi olla yhtäaikaisesti useampia sopimuksia eri kohteissa, kuten esim. vakituisessa asunnossa ja kesämökillä.
Online -palvelussa asiakas näkee automaattisesti käyttäjätunnuksensa kautta kaikki ne kohteet, jotka ovat hänen henkilötunnuksen alla. Asiakkuus syntyy sopimuksen teon kautta, mutta käyttäjätunnus täytyy luoda Online-palveluun itse.

Käyttäjä on henkilö, joka on luonut tunnukset Online-palveluun, mutta ei välttämättä ole asiakassuhteessa Omavoiman kanssa eli hänellä ei ole henkilötunnuksen alla sähkösopimusta. Käyttäjätunnuksen alle voidaan lisätä asiakkuuksia valtakirjaa vastaan. Valtakirjan toimittamisen jälkeen lisäämme käyttäjälle ne asiakkuudet, joista valtakirjassa on sovittu. Näin ollen käyttäjällä voi olla useampia asiakkuuksia tunnuksensa alla.

Voit esimerkiksi hoitaa ikääntyneen läheisesi asioita omilla käyttäjätunnuksillasi, kun valtakirja on toimitettu ja asiakkuuden lisäys tehty.