Valtakirjat
Toisinaan elämässä voi tulla vastaan tilanteita, joissa tarvitset toisen henkilön apua hoitamaan asioitasi tai sinun apuasi tarvitaan toisen henkilön vastaavaan tilanteeseen. Toisen henkilön puolesta asioimiseen tarvitaan aina kirjallinen valtuutus eli valtakirja. Valtakirjalla toinen henkilö voi puolestasi hoitaa sähkösopimus- ja laskutusasioita sekä mm. seurata kulutustietojasi.
Toimita täytetty ja allekirjoitettu valtakirja valitsemasi tavan mukaan:
- Sähköisesti Online-palvelun Ota yhteyttä -painikkeen kautta (rekisteröitynyt käyttäjä)
- Postitse osoitteeseen Omavoima Oy, Asiakaspalvelu, Kairakatu 4 26100 Rauma
- Salattuna sähköpostina osoitteeseen asiakaspalvelu(at)omavoima.fi (Kts. sähköpostipalvelimesi ohjeet salatun sähköpostin lähettämiseen)
Valtakirjaan tarvittavat tiedot
Valtakirjaan tarvitaan seuraavat tiedot:
- Valtuuttaja (nimi, henkilötunnus tai y-tunnus, osoite, puhelinnumero ja sähköposti)
- Valtuutettu tai valtuutetut (nimi, henkilötunnus, puhelinnumero ja sähköposti)
- Mitä valtakirja valtuuttaa tekemään (valtakirjapohjassa on eritelty erilaisia vaihtoehtoja)
- Valtakirjan voimassaoloaika (toistaiseksi voimassa tai määräaikainen)
- Aika ja paikka
- Allekirjoitus ja nimenselvennys
Valtakirja yrityksen tai taloyhtiön asioiden hoitamiseen
Yrityksen tai taloyhtiön virallinen edustaja pystyy tekemään muutoksia sähkösopimusasioihin, mutta tarvitsemme niiden hoitamiseen sekä raportointipalveluiden käyttöönottoa varten kirjallisen valtakirjan. Voimme myös pyytää kaupparekisteriotetta asioinnin varmentamiseksi. Valtakirjan toimittamisen jälkeen voimme lisätä yrityksen tiedot Online-palveluun niihin oikeutetuille henkilöille.
Yrityksen tai taloyhtiön valtakirjaan tarvittavat tiedot:
- Valtuuttaja (nimi, y-tunnus, osoite, puhelinnumero ja sähköposti)
- Valtuutettu tai valtuutetut (nimi, henkilötunnus, puhelinnumero ja sähköposti)
- Mitä valtakirja valtuuttaa tekemään (valtakirjapohjassa on eritelty erilaisia vaihtoehtoja)
- Valtakirjan voimassaoloaika (toistaiseksi voimassa tai määräaikainen)
- Aika ja paikka
- Allekirjoitus ja nimenselvennys
Voit tulostaa ja täyttää valtakirjan tästä.
Valtakirja kuolinpesän asioiden hoitamiseksi
Kuolinpesän asioiden hoitamisesta päättävät kuolinpesän kaikki osakkaat. Nämä seuraavat asiat tulee huomioida kuolinpesän asioiden hoitamisessa:
- Kuolinpesän asioiden hoitamiseksi tulee täyttää ja allekirjoittaa valtakirja. Kuolinpesän osakkaat voivat valtuuttaa henkilön sähkösopimukseen liittyvien asioiden hoitamiseen. Kaikkien kuolinpesän osakkaiden tulee allekirjoittaa valtakirja.
- Valtakirjan lisäksi tarvitaan ote perunkirjasta, josta selviää kuolinpesän osakkaat. Huom. jos osakkaita on vain yksi, niin virkatodistus on riittävä dokumentti.
Voit tulostaa ja täyttää kuolinpesän valtakirjan tästä.
Kuolinpesän valtakirjaan tarvittavat tiedot:
- Vainaja (nimi, henkilötunnus- tai kuolinpesän y-tunnus, osoite ja kuolinpäivä)
- Valtuutettu (nimi, henkilötunnus, puhelinnumero ja sähköposti)
- Valtakirjan voimassaoloaika (toistaiseksi voimassa tai määräaikainen)
- Kuolinpesän osakkaiden allekirjoitus ja nimenselvennys
Vinkit haastaviin elämäntilanteisiin
Elämässä käy välillä yllättäviä ja harmillisia muutoksia, joihin emme osaa varautua. Olemme koonneet tähän muutaman vinkin helpottamaan asioiden hoitamista sähkösopimuksen osalta:
- Puolison menehtyessä suosittelemme leskeä tekemään uuden sähkösopimuksen omalle nimelleen asuntoon. Tällöin voimassa oleva sopimus puretaan ja sähköasioiden hoitamiseen ei tarvita erillisiä valtuutuksia.
- Emme valitettavasti saa tietoa asiakkaan menehtymisestä ennen kuin joku siitä meille ilmoittaa. Tarvitsemme tiedon menehtymisestä, jotta voimme muuttaa asiakkuuden kuolinpesäksi ja tarpeen tullen voimme esimerkiksi purkaa sähkösopimuksen.
- Kuolinpesän osakkaat voivat tehdä uuden sähkösopimuksen yhden tai useamman osakkaan nimiin. Osakkaiden tehtävänä on sopia käytännön asioista mm. sähkölaskujen maksamisesta keskenään.
- Avioeron sattuessa sähkösopimus on järkevin purkaa ja asuntoon jäävän henkilön tehdä uusi sopimus omalle nimelleen. Jos molemmat muuttavat asunnosta pois, tulee sopimuksen purkaa se henkilö, jonka nimellä se on.
- Jos useampi henkilö halutaan asiakkaaksi sopimukselle, suosittelemme sopimuksen pääasiakkaan olevan se henkilö, joka hoitaa sopimuksen asioita. Pääasiakas eli prio1 pääsee näkemään sähkösopimuksen tiedot mm. Online-palvelussa suoraan ilman sopimuksen linkittämistä käyttäjätunnuksen alle. Pääasiakkaana olo siis helpottaa ja nopeuttaa asiointia esimerkiksi sähköisissä kanavissa.
Usein kysyttyä valtuuttamisesta
Rekisteröidy normaaliin tapaan Online-palveluun omia tietojasi käyttäen. Tämän jälkeen toimita meille valtakirja valtuutuksena käyttöön. Valtakirjan voitte toimittaa suoraan Onlinen-palvelussa Ota yhteyttä -painikkeen kautta, jonka löydät Online-palvelun oikeasta alareunasta. Lisäämme yrityksen/taloyhtiön tiedot käyttäjätilisi alle.
Kuolinpesän asioihin voit tutustua täältä.
Rekisteröidy normaaliin tapaan Online-palveluun omia tietojasi käyttäen. Tämän jälkeen toimita meille valtakirja valtuutuksena käyttöön. Valtakirjan voitte toimittaa suoraan Onlinen-palvelussa Ota yhteyttä -painikkeen kautta, jonka löydät Online-palvelun oikeasta alareunasta. Lisäämme edustamanne henkilön tiedot käyttäjätilisi alle.