Siirry sisältöön

Sopimusehdot ja sopimuksen peruminen

Sovellamme sähkönmyyntisopimuksissa sopimus- tai tuotekohtaisia ehtoja sekä Energiateollisuus ry:n suosittelemia yleisiä sähkönmyyntiehtoja. Yleiset sähkönmyyntiehdot ovat osa sähkönkäyttäjän ja sähkönmyyjän välistä sähkönmyyntisopimusta ja ehtoja sovelletaan kaikkiin Omavoima Oy:n sähkönmyyntikohteisiin.

Sähkönmyyntiehtoja on päivitetty

Valtakunnallisia sähkönmyyntiehtoja on päivitetty ja uudet ehdot ovat nimeltään Sähkönmyyntiehdot SME 2024. Omavoiman toistaiseksi voimassa olevien sähkönmyyntisopimusten osalta SME 2024 myyntiehtoja aletaan noudattaa 1.12.2024 alkaen. Uudet myyntiehdot otetaan käyttöön uusissa, nyt solmittavissa sähkönmyyntisopimuksissa 5.10.2024 alkaen. Määräaikaisten sähkösopimusten tai Priima-sopimuksen määräaikaisen hintakiinnityskauden osalta uudet sopimusehdot astuvat voimaan määräaikaisen sopimuksen tai Priiman viimeisimmän määräaikaisen hintakiinnityskauden loputtua.

Pidätämme oikeuden tarkistaa asiakkaan luottotiedot tilauksen yhteydessä, pyytää tarvittaessa sähkösopimukselle vakuutta sekä olla vahvistamatta sähkösopimusta.

Lataa tästä Sähkönmyyntiehdot SME 2014
Sähkönmyyntiehdot SME 2014 ovat olleet voimassa 1.1.2015 alkaen.

Lataa tästä Sähkönmyyntiehdot SME 2024
Sähkönmyyntiehdot SME 2024 ovat voimassa 1.12.2024 alkaen tai nykyisen määräaikaisen sopimuskauden päätyttyä. Uusien sopimusten osalta uudet ehdot astuvat voimaan sähkösopimusta tehtäessä.

Sähkösopimusten tuote-ehdot, voimassa 4.10.2024 saakka tai määräajan loppuun

Sähkösopimusten tuotekohtaiset ehdot, voimassa 5.10.2024 alkaen uusilla sopimuksilla

Kotitaloudet ja kuluttaja-asiakkaat
Yritysasiakkaat ja yrityssopimukset

Sähkönmyyntisopimuksen peruminen

Lähetämme sopimustilauksista vahvistusilmoituksen joko sähköpostitse tai perinteisellä postilla sopimustyypistä ja asiakkaan toiveesta riippuen. Vahvistuksen saapumisesta alkaen asiakkaillamme on 14 vrk:n peruutusoikeus. Sähkösopimuksen peruutuksen syytä ei tarvitse ilmoittaa.

Sopimuksen perumiseksi tarvitsemme asiakkaan nimen, lähi- ja postiosoitteen, puhelinnumeron ja mahdollisen sähköpostiosoitteen. Perumispäätöksestä voi ilmoittaa meille Onlinen verkkoviestillä, soittamalla asiakaspalveluumme, yhteydenottolomakkeella tai kirjeellä postitse. Sähkösopimuksen peruuttamisessa voi käyttää sopimusvahvistuksen mukana toimitettua peruutuslomaketta, mutta asiasta voi kertoa myös vapaamuotoisella viestillä. Huomaathan, että sähkömyyntisopimuksen peruutuksen jälkeen sinulla ei ole voimassa olevaa sähkönmyyntisopimusta Omavoiman kanssa. Voimassa oleva sähkönmyyntisopimus on sähköntoimituksen edellytys eli ilman sähkönmyyntisopimusta emme voi toimittaa sinulle sähköä.

Kun olemme vastaanottaneet perumisilmoituksen, niin sähkösopimus raukeaa. Jos olet pyytänyt sähköntoimituksen aloittamista ennen peruuttamisajan päättymistä, on sinun maksettava meille peruuttamisilmoituksen tekemiseen mennessä toimitetusta sähköstä sopimusvahvistuksen mukainen korvaus.

Sähköinen asiointi oletuksena

Uusien myyntiehtojen (SME2024) mukaisesti lähetämme jatkossa sopimusvahvistukset sekä hinta- ja ehtomuutosilmoitukset ensisijaisesti sähköpostitse. Uudet sopimusehdot velvoittavat asiakasta ilmoittamaan yhteystietojen muuttumisesta. Toimitamme sähkösopimukseen liittyvät asiakirjat maksutta myös paperipostilla, jos asiakas näin erikseen pyytää.

Jos et ole ilmoittanut meille sähköpostiosoitettasi tai sellaista ei ole, saat jatkossakin asiakirjat perinteisellä paperipostilla ilman erillistä pyyntöä tai yhteydenottoa asiakaspalveluun.

Kuluttajatietoa sopimuksista

Elinkeinonharjoittajan on annettava 9.1.2016 lähtien verkkosivullaan kuluttajille tieto tuomioistuimen ulkopuolisesta riidanratkaisuelimestä, joka on toimivaltainen kuluttajan ja elinkeinonharjoittajan välisessä riita-asiassa. Velvoite perustuu kuluttajansuojalakiin tehtyyn lisäykseen.

Pyrimme ensisijaisesti ratkaisemaan mahdolliset sopimukseen liittyvät erimielisyydet sopimuskumppaneiden välisillä neuvotteluilla. Jos sopimusta koskevaa erimielisyyttä ei saada ratkaistuksi osapuolten välisillä neuvotteluilla, kuluttaja voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan (www.kuluttajariita.fi) ratkaistavaksi. Ennen asian viemistä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn kuluttajan tulee olla yhteydessä maistraattien kuluttajaneuvontaan (www.kuluttajaneuvonta.fi).