Sähkölaskut ja laskun maksu

Laskun maksamiseen liittyvät asiat 

Voit hoitaa laskun maksamiseen liittyvät asiat suoraan laskutuskumppanimme Lowell Oy:n kanssa. Laskun sisältöä tai käytetyn energian määrää koskevissa kysymyksissä autamme asiakaspalvelussamme arkisin klo 8-20.

Lowell Suomi Oy
puh (02) 2700 390
laskutus(a)lowell.com
avoinna ma-pe klo 8-20, la klo 10-15
sähköinen asiointikanava oma.lowell.fi/laskutus

Maksuttomassa Oma Lowell laskutuspalvelussa voit

  • tarkastella laskutietojasi ja selata laskuarkistoa

  • ladata maksuttoman laskukopion pdf-muodossa

  • siirtää sähkölaskusi eräpäivää ennen alkuperäistä eräpäivää

  • hoitaa myöhässä olevan maksun tai perintäasian kuntoon (siirry Oma Lowell Perintä -palveluun)

 


 

Usein kysytyt kysymykset sähkölaskuista >>

Sähkölaskun lukuohje >>

Lowellin listaus usein kysytyistä kysymyksistä sähkölaskuihin liittyen >>

Lisätietoa valtion tukitoimista sähkölaskujen maksuun (sähkövähennys ja sähkötuki)

Sähkön arvonlisäveron määräaikainen alennus >>

Maksumuistuksia tekstiviestillä

Sähkölaskut kerran kuussa

Sähköiset laskut >> 

Omavoiman tilinumerot ja y-tunnus


Sähkön arvonlisäveron määräaikainen alennus

Sähkön arvonlisäverokantaa tullaan alentamaan nykyisestä 24% määräaikaisesti 10% tasolle. Arvonlisäveron alennus ei koske sähkönsiirtoa eikä sähköveroa. Alennuskausi on 1.12.2022 - 30.4.2023. Omavoima huomioi sähkön arvonlisäveron määräaikaisen alennuksen automaattisesti sähkönmyyntilaskuilla. Lisätietoja Verottajan sivuilta >>

Maksumuistutus tekstiviestillä

Jos laskua ei ole Lowellin tietojen mukaan maksettu, kun eräpäivästä on kulunut noin viikko, voit saada Lowellilta muistutustekstiviestin. Maksamalla erääntyneen sähkölaskun heti tekstiviestimuistutuksen saatuasi, vältyt mahdollisilta lisäkuluilta.

Sähkölaskut saapuvat kerran kuussa

Lähetämme asiakkaillemme sähkölaskuja kerran kuussa ja mittaamme sähkönkulutuksesi etäluettavalla sähkömittarilla tunneittain. Laskuerittelystä näet laskutusjakson kulutuksen ja laskujen suuruus vaihtelee toteutuneen sähkönkäytön mukaan. Sähkölämmittäjän kesäajan laskut ovat tästä syystä merkittävästi talvikauden sähkölaskuja pienempiä.

Sähkölaskun eräpäivä voi vaihdella kuukausittain

Aiemmin laskun eräpäivä oli aina kuukauden 23. päivä. Jatkossa eräpäivä voi vaihdella riippuen laskuntekopäivästä. Jos lasku tehdään esimerkiksi kuun 3.päivä, kirjataan laskulle +14 vuorokautta maksuaikaa, jolloin eräpäiväksi muodostuu kuun 17.päivä.

Laskulla näkyvät käyttöpaikkatunnukset korvataan GSRN-tunnuksilla

Energia-alan siirtyessä helmikuussa 2022 koko Suomen tasolla yhteisen datahubin käyttöön, muutttuivat myös laskulla näkyvät tiedot käyttöpaikkatunnuksen osalta. Vanhat käyttöpaikkatunnukset korvataan uusilla 18 merkistä koostuvilla GSRN-tunnuksilla. Uudet ​GSRN-tunnukset muodostuvat kolmesta osasta; yritystunnisteesta, yksilöllisestä tunnuksesta ja tarkastusnumerosta. Viimeiset yhdeksän merkkiä ovat yksilöllisiä jokaisella käyttöpaikalla.

Tilaa helppo e-lasku, sähköpostilasku tai ota käyttöön Kivra

E-lasku on turvallinen, helppo ja ympäristöystävällinen laskutustapa. Säästyt tili- ja vii­tenumeroiden näppäilyltä ja vain hyväksyntä verkko- tai mobiilipankissa riittää. Saat yksi­tyiskohtaisemmat ohjeet e-laskun tilaamiseen omasta pankistasi.

Tarjoamme laskutusvaihtoehtona myös sähköpostilaskua. Voit tilata sähkölaskusi sähköpostiisi pdf-tiedostona ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme. Palvelemme asiakkaitamme myös Omaposti-sovelluksella sekä Kivra-digipalvelun kautta.
Lue sähköisistä laskuista täältä >>

Omavoiman tilinumerot ja Y-tunnus

  • Y-tunnus: 2209312-1
  • Lounaisrannikon Osuuspankki FI56 5211 0320 0830 60
  • Länsi-Suomen Osuuspankki FI39 5630 0020 2667 78
  • Nordea FI81 1186 3000 1124 15
  • Sampo FI52 8200 4710 2773 39