Latauslaite ja -asema -lakivelvoitteet
Latauslaitevelvoite – liikekiinteistöt, yritysten toimitilat, seurakunnat
Vuonna 2020 säädetty laki velvoittaa hankkimaan ei-asuinkäytössä olevan rakennuksen vähintään 20 paikkaiselle pysäköintipaikalle vähintään yhden latauspisteen vuoden 2024 loppuun mennessä. Latauspistevelvoitteen piirissä ovat esimerkiksi kuntien ja seurakuntien rakennukset, toimisto- ja liikekiinteistöt sekä yritysten toimitilojen pysäköintipaikat. Latausaseman rakennusvelvoite ei koske
- asuinkäytössä olevia rakennuksia (rakennuksen kerrosalasta vähintään puolet käytössä asumiseen)
- rakennuksia, joissa ei käytetä energiaa sisäilman ylläpitämiseen (lämmitys tai jäähdytys puuttuu)
- puolustushallinnon käytössä olevia rakennuksia
- jos rakennuksen omistaa ja sitä käyttää mikroyritys. Mikroyrityksen henkilöstömäärä on alle 10 vuosityöyksikköä ja vuosiliikevaihto tai taseen loppusumma enintään 2 miljoonaa euroa.
Latauspistelain mukaisen latausaseman on oltava yli 3,7 kW:n tehoinen ja tarkoitettu sähköautojen latausta varten. Latauslaitteen tulee olla joko Type 2 ja/tai CCS- tyypin liittimellä. Auton lämmitystolppa ei siis voi korvata latausasemaa. Rakennuksen omistajan on huolehdittava latauslaitteiden asennuttamisesta.
Liikenne- ja viestintäministeriö Traficom aloittaa pysäköintipaikkojen latausasemavalvonnan vuoden 2025 alusta, joten kiinteistön omistajan kannattaa jättää yhteydenottopyyntö latausasemasta mahdollisimman pian, jos latauspistettä ei pysäköintipaikalla vielä ole. Traficomin sivuilla olevan laskurin avulla voit tarkastaa, koskeeko latausasemavelvoite omaa kiinteistöäsi.
Latauslaite ja latausasema asukkaille – taloyhtiöt
Lainsäädännön kautta tarkasteltuna sellaiset taloyhtiöt, joilla on vähintään viisi pysäköintipaikkaa, ovat velvollisia asentamaan autopaikoille latausvalmiuden. Latausvalmiuden rakennusvelvoite astuu voimaan, kun yhtiössä tehdään seuraava rakennuslupaa edellyttävä, autopaikkoja tai niiden sähköjärjestelmää koskeva laajempi korjaushanke. Latausvalmiusvelvoite ei tarkoita, että latauslaitteet pitäisi asentaa saman tien. Latausvalmius mahdollistaa sähköinfran puolesta helpomman etenemisen latauslaiteprojektissa, kun latausaseman lopullinen hankinta tulee taloyhtiössä ajankohtaiseksi.
Taloyhtiön latausasemaprojektit
Lähtökohtana taloyhtiön latausasemaprojektille voidaan pitää yhdenvertaisuusperiaatetta. Jos yhdelle asukkaalle mahdollistetaan sähköauton lataaminen, pitää sama mahdollisuus olla toteuttavissa myös muiden asukkaiden osalta. Jokaisella osakkaalla pitäisi olla samat edellytykset ja ehdot latauspisteen asentamiseen. Yhdenmukaisuusperiaate koskee myös kustannusten jakamista. Yhdenmukaisuusperiaatteen vuoksi latauspisteet on hyvä varustaa erillisillä virrankulutusmittareilla, jotta kulut saadaan kohdennettua oikein.
Kustannusten jakautumisen kannalta tärkeää, kuka omistaa taloyhtiön pysäköintipaikat. Jos parkkipaikat kuuluvat taloyhtiölle, kaikki osakkaat osallistuvat muutostöiden kustannuksiin ja kyseessä on taloyhtiön hanke. Jos parkkipaikat sen sijaan ovat osakkaiden yksityisessä omistuksessa, kustannukset jakautuvat vain niiden osakkaiden kesken, jotka omistavat paikat. Tällöin kyseessä on yksittäisen osakkaan tai osakkaiden muutostyö. Menettelytapa ja kustannusten jakaminen päätetään lopullisesti yhtiökokouksessa. Latauspisteet voidaan myös toteuttaa osakevähemmistöhankkeena, jolloin tietty ryhmä osakkaita hankkii latauspisteet ja vastaa niihin liittyvistä kustannuksista.
Tarkempia ohjeita taloyhtiön latauslaitehankkeen toteuttamisesta voit lukea Motivan sivuilta.
Voit myös täyttää alla olevan yhteydenottolomakkeen, niin autamme latausasemaprojektissa eteenpäin.