Artikkeli on julkaistu Omavoiman asiakaslehden vuoden 2024 toisessa numerossa, joka ilmestyi 12.6.2024.
Teksti Ari J. Vesa, Adaton viestintä & Anna-Mari Nyyssönen & kuva Istockphoto.

Sähköauton lataustavat

Sähkö- ja lataushybridiautojen lataus onnistuu eri tavoin. Mökillä tai kyläreissulla voi hyödyntää tilapäisesti tavallista pistorasiaa tai
voimavirtapistorasiaa. Säännölliseen kotilataamiseen paras vaihtoehto on kiinteä latauslaite. Autoon saa virtaa myös esimerkiksi kauppakeskusten ja parkkihallien julkisista latauspisteistä.

Lataaminen sukopistorasiasta

Kaikkien ladattavien hybridien ja täyssähköautojen mukana tulee johto, jonka toinen pää sopii tavalliseen kotitalouspistorasiaan eli sukopistorasiaan ja toinen pää ajoneuvossa olevaan latausvastakkeeseen. Koska tavallisia kotitalouspistorasioita ei kuitenkaan ole suunniteltu kestämään pitkäkestoista kuormitusta suurella sähkövirralla, on tällaisten latausjohtojen virta yleensä rajoitettu 8–10 ampeeriin, vaikka periaatteessa kyse onkin 16 ampeerin pistorasiasta. Lataustehoa on myös usein mahdollista rajoittaa suoraan auton latausasetuksista.

Jos auto on esimerkiksi iltakuudesta aamuseitsemään latauksessa kotitalouspistorasiassa, 10 ampeerin virralla latausteho on 230 V x 10 A = 2,3 kilowattia. 13 tunnissa energiaa siirtyy 30 kilowattitunnin verran eli noin 150 kilometrin ajontarvetta varten. Jos päivittäinen auton käyttö on tyypillisesti alle 150 kilometriä, riittää tavallinen kotitalouspistorasia normioloissa lataamiseen.

Jatkuvaan päivittäiseen käyttöön ei suositella normaalia kotitalouspistorasiaa. Lataukseen käytettävä pistorasia kannattaa aina tarkastuttaa ammattilaisella ennen käyttöönottoa. Näin voidaan varmistaa, että johtojen liitännät ovat kunnossa, johdotus on tehty määräysten mukaisesti, eikä pistorasia ole kulunut

Peruslataus kiinteällä latauslaitteella

Koska tavallisesta kotitalouspistorasiasta lataaminen ei ole pitkällä juoksulla sähköturvallista, on suositeltavin tapa auton lataukseen aina kiinteä latauslaite. Latauslaitteissa on usein kiinteä kaapeli, jonka toisen pään latauspistoke sopii auton latausvastakkeeseen. Latauslaitteiden liittimet on suunniteltu pitkäaikaiseen käyttöön jatkuvalla virralla.

auton latauspiste kotiin

Kotilatauslaitteet maksavat yleensä noin 500–2000 euroa. Kiinteän latauslaitteen saa asentaa vain sähköalan ammattilainen asianmukaisine urakointilupineen. Latauslaitteita on mahdollista hankkia myös suoraan voimavirtapistorasiaan liitettävänä mallina, jolloin latauslaite on helppo ottaa mukaan. Erillisellä latauslaitteella lataus on helppoa kotona ja sähköauton ”tankki” on joka aamu täynnä ilman erillisiä latausreissuja.

Latauslaitteen latausteho

Latauslaitteen latausteho riippuu monesta eri seikasta. Auto pystyy ottamaan vastaan virtaa vain tietyllä latausteholla, auton sisäisestä laturista riippuen. Monessa ladattavassa hybridissä tämä teho on 3,7 kW ja myös täyssähköautojen latauksen vastaanottokyvyssä on merkkikohtaisia eroja.

Kiinteän latauslaitteen tehon määrittää se, miten paksut johdot laitteeseen on laitettu sekä talon sulakekoko eli millä teholla sähköä on käytettävissä. Lataushybridissä latauslaitteelle riittää yleensä 1 x 16 ampeerin sulake. Jos auto pystyy vastaanottamaan 22 kW:n tehoa ja autoa halutaan ladata täydellä teholla, tarvitaan 3 x 32 ampeerin sulakkeet.

Latausteho riippuu myös latauslaitteen rajoituksista. Sähköasennuksen yhteydessä voidaan latauslaitteelle annettavaa sähkötehoa rajoittaa. Latauslaitteeseen voidaan myös kytkeä dynaaminen kuormanhallinta. Dynaamisen kuormanhallinnan ansiosta kiinteistön pääsulakekokoa ei tarvitse välttämättä kasvattaa, jolloin jakeluverkkoyhtiön kuukausittaiset perusmaksut voivat olla edullisempia. Dynaamisen kuormanhallinnan avulla autoa ladataan vain silloin, kun sille riittää lataustehoa. Näin ei tarvitse erikseen miettiä, voiko saunaa tai lämminvesivaraajaa lämmittää yhtä aikaa auton lataamisen kanssa.

Omavoimalta saat latauslaitteet kotiin ja yritykseen niin kiinteällä asennuksella kuin suoraan voimavirtapistorasiaan. Huolella valittu latauslaite mahdollistaa dynaamisen kuormanhallinnan, oman aurinkovoimalan tuotannon hyödyntämisen ja latauksen automaattisen ajoituksen pörssisähkön edullisemmille tunneille.

Sähköauton lataustavat

Tilapäislataus tavallinen kotitalouspistorasiasta, eli suko-pistorasiasta tai voimavirtapistorasiasta kotona, mökillä tai kyläilyreissulla. Latausvirtaa on turvallisuussyistä syytä rajoittaa maksimissaan 8 ampeeriin.

Erillinen kiinteä latauslaite kotona, kauppakeskuksessa tai parkkihallissa. Erillisiä latauslaitteita on saatavilla myös helpommin matkaan otettavina erillisinä latauslaitteina, jotka voidaan kytkeä kiinteistön voimavirtapistorasiaan. Kyseessä on vaihtovirtalataus eli AC.

Pikalaturi esimerkiksi huoltoasemalla tai muilla latauspaikoilla. Lataus tapahtuu tasavirralla eli DC:nä.