Sähkönmyyntiehdot muuttuvat 1.12.2024 alkaen

Valtakunnallisia sähkönmyyntiehtoja on päivitetty. Ehtomuutosten perusteena ovat lainsäädännön ja olosuhteiden olennainen muuttuminen, vanhentuneiden sopimus- tai hinnoittelujärjestelyjen uudistaminen ja energian säästämiseksi tarpeellisten toimenpiteiden toteuttaminen. Lisäksi ehtoihin on tehty eräitä vähäisiä sopimusehtomuutoksia, jotka eivät vaikuta sopimussuhteen keskeiseen sisältöön.

Omavoiman toistaiseksi voimassa olevien sähkönmyyntisopimusten osalta sopimusehtomuutokset astuvat voimaan 1.12.2024 alkaen. Uudet myyntiehdot otetaan käyttöön uusissa sähkönmyyntisopimuksissa heti niitä tehtäessä. Määräaikaisten sähkösopimusten tai Priima-sopimuksen määräaikaisen hintakiinnityskauden osalta uudet sopimusehdot astuvat voimaan määräaikaisen sopimuksen tai Priiman viimeisimmän määräaikaisen hintakiinnityskauden loputtua.

Ehtomuutos ei edellytä asiakkaalta mitään toimenpiteitä. Määräaikaisilla sähkösopimuksilla uudet ehdot astuvat voimaan vasta määräaikaisen sopimuksen päätyttyä. Asiakkaalla on oikeus irtisanoa toistaiseksi voimassa oleva sähkösopimus ehtomuutoksen vuoksi 14 vrk irtisanomisajalla.

Sähköinen asiointi jatkossa oletuksena – pyydä maksuton paperiposti tarvittaessa

Uusien myyntiehtojen mukaisesti lähetämme jatkossa sopimusvahvistukset sekä hinta- ja ehtomuutosilmoitukset ensisijaisesti sähköpostitse. Uudet sopimusehdot velvoittavat asiakasta ilmoittamaan yhteystietojen muuttumisesta. Toimitamme sähkösopimukseen liittyvät asiakirjat maksutta myös paperipostilla, jos asiakas näin erikseen pyytää.

Jos et ole ilmoittanut meille sähköpostiosoitettasi tai sellaista ei ole, saat jatkossakin asiakirjat perinteisellä paperipostilla ilman erillistä pyyntöä tai yhteydenottoa asiakaspalveluun.

Tarkasta yhteystietojesi ajantasaisuus Online-palvelussa

Voit tarkastaa ja tarvittaessa päivittää omat yhteystietosi Online-palvelussa. Palveluun tunnistaudutaan ensimmäisellä käyttökerralla vahvasti joko mobiilivarmenteella tai pankkitunnuksilla. Löydät Online-palvelun osoitteesta online.omavoima.fi Nykyiset yhteystietosi löydät Online-palvelun valikosta Omat tiedot – Asiakastiedot.

Kooste sopimusehtoihin tehdyistä muutoksista – sähkönmyyntiehdot SME2024

Yleisellä tasolla sähkönmyyntiehtojen terminologiaa on yhtenäistetty muiden ehtojen sekä muuttuneen sähkömarkkinalain kanssa. Lisäksi lakiviittauksia on päivitetty ja viittauksia lakipykäliin on korvattu yleisellä viittauksella lainsäädäntöön. Alta löydät koosteen sähkönmyyntiehtojen SME2024 muuttuneista kohdista (pykälistä). Kokonaisuutena uudet sekä vanhat sopimusehdot ovat ladattavissa täältä.

1. Yleistä, myyntisopimuksen tekeminen, sähkönmyynnin edellytykset ja aloittaminen, suhde verkkopalveluun, vastuukysymyksiä
  • Poistettu kohta 1.2. pientuotannon eli esim. aurinkovoimaloiden yleistymisen johdosta.
  • Lisätty taseselvitysjakson (1.10.) ja itsenäisen aggregaattorin (1.15.) määritelmät sekä päivitetty terminologiaa esim. liittymispisteen ja etämittauslaitteiston osalta. Huomioitu taseselvitysjakson muuttuminen tunnista varttiin.
  • Sopimukseen mahdollisesti liitettävä tuotehinnasto voidaan jatkossa esittää sähköisesti verkkosivustolla tai muussa erikseen sovitussa paikassa. Jo voimassa olevien ehtojen mukaan tuotehinnastoa ei tarvitse liittää lainkaan, jos hinnoitteluperusteesta on sovittu erikseen yksilöllisissä ehdoissa. Jos tuotehinnasto on tarpeen liittää sopimukseen riittää linkki verkkosivuille voimassa olevaan tuotehinnastoon.
  • Palveluhinnastot on eriytetty kokonaan erilliseksi sopimuksesta. Sopimusvahvistukselta tulee löytyä linkki, jonka kautta asiakas löytää kulloinkin voimassa olevan palveluhinnaston. (1.16., 2.4.1 ja 2.4.3.)
  • Edistetty sähköistä asiointia. Jatkossa sopimusvahvistukset sekä hinta- ja ehtomuutosilmoitukset voidaan lähettää ensisijaisesti sähköisesti ja kuluttajan pyynnöstä veloituksetta paperilla. Asiakkaan tulee saada tieto ilmoituksen olemassaolosta sähköisessä asiointipalvelussa sekä ilmoituksen keskeisestä sisällöstä ennalta sovittavalla tavalla, esimerkiksi sähköpostitse tai tekstiviestillä. Lisäksi myyjän on kerrottava ennen sopimuksen tekemistä kuluttajalle selkeästi ja ymmärrettävästi oikeudesta paperiseen asiointiin. (1.17. ja 8.8.).
  • Poistettu maininta sähkömarkkinalain noudattamisesta (1.21.). Sähkönmyyjän on noudatettava lakia, vaikka sitä ei erikseen ehdoissa mainita.

2. Myyntisopimuksen tekeminen, käyttäjän sähkön hankintaa koskevat muut sopimukset, myynnin aloittaminen

  • Huomioitu sähkömarkkinalain sähkönmyynti- ja verkkopalvelusopimuksien samannimisyysvaatimus (2.3.). Jatkossa verkkopalvelu- ja myyntisopimusten täytyy molempien olla saman henkilön nimissä.
  • Poistettu maininta sähköisen sopimuksen sitovuudesta, sillä sähköinen sopiminen on yleistynyt. (2.4.2.)
  • Poistettu lakimuutoksesta johtuen vaatimus, jonka mukaan sopimuksen tai sopimusvahvistuksen mukana kuluttajalle on annettava tieto energiankuluttajan tarkistuslistasta sekä Energiaviraston internetosoite, jossa se on saatavilla. (2.4.1. ja 2.4.3.)
  • Päivitetty kohta 2.4.3. huomioimaan mahdollisuus lähettää sopimusvahvistus kohdan 1.17. mukaisesti myös sähköisesti ilman erillistä sopimusta. Sopimusvahvistus on lähetettävä joko käyttöpaikan osoitteeseen, käyttäjän ilmoittamaan muuhun osoitteeseen tai muuhun sovittuun asiointikanavaan. Lisäksi on selkeytetty, mitä sähkömarkkinalain mukaisella huomautusajalla tarkoitetaan. (2.4.3.)
  • Lisätty kuluttajansuojalain 6 luvun 12 §:n mukaisen puhelinmyynnin jälkivahvistusmenettelyn pääpiirteet ja mainittu, ettei asiakkaalla ole kohdan sähkömarkkinalaissa tarkoitettua huomautusoikeutta, jos kuluttaja on hyväksynyt puhelinmyynnissä tehdyn tarjouksen jälkivahvistuksella. (2.4.4. ja 2.4.5.)
  • Selkeytetty, ettei tuotteen vaihtamisrajoitusta koskevaa ehtokohtaa sovelleta määräaikaisiin sopimuksiin. (2.7.)
  • Huomioitu sähkömarkkinalainsäädännön mukaisesti asiakkaiden uudet palveluntarjoajat, eli itsenäiset aggregaattorit. Asiakas voi sopia sähkön käytön ohjauksista myös itsenäisen aggregaattorin kanssa, ja tästä on ilmoitettava avoimelle toimittajalle. (2.9.1. ja 2.10.)

3. Vakuus tai ennakkomaksu

  • Sähkömarkkinalain mukaisen ennakkolaskutuskiellon johdosta poistettu ehtokohta 3.12., joka mahdollistaisi ennakkolaskutuksen kuluttajilla. Lisäksi täsmennetty kohtaa 3.11.

4. Verkonhaltijan oikeuksista ja velvollisuuksista sähkön myynnin yhteydessä sekä eräitä verkkopalvelua sivuavia asioita

  • Täsmennetty, että käyttäjän on ilmoitettava viipymättä havaitsemistaan vioista tai häiriöistä. (4.2.)

5. Viivästys, virhe ja vastuukysymykset

  • Selkeytetty, että kuluttajan oikeus saada korvauksia perheenjäsenelle aiheutuneista vahingoista koskee samassa käyttöpaikassa asuvia. (5.11.)

6. Laskujen ja maksujen suoritus

  • Päivitetty myyjän laskutusta koskevia ehtokohtia vastaamaan uutta lainsäädäntöä ja Datahubin aikaisia menettelytapoja. (6.1.1.)
  • Selkeytetty mittausvirheen määritelmää (6.6., 6.6.4., 6.5. ja 6.6.5.)

8. Sopimusehtojen ja hintojen muuttaminen

  • Muutettu hinta- ja ehtomuutosperusteita viranomaistulkintojen ja oikeuskäytännön mukaisesti. (8.5.)
  • Muutettu kohta 8.8. edellä kuvatusti huomioiden eri asiointitavat ja niistä sopiminen.

10. Myyntisopimuksen päättyminen

  • Lisätty kohtaan 10.2.4., että asiakas on irtisanoessaan määräaikaista sopimusta myyjän pyynnöstä velvollinen esittämään näytön siitä, että muutto on todella tapahtunut. (10.2.4.)
  • Selkeytetty ja yhdenmukaistettu toimitusvelvollisen sopimuksen kieliasua. (10.4.3.)
  • Sopimuksen purkua koskevissa ehdoissa on selkeyden vuoksi huomioitu kansainväliset pakottavat pakotteet. Jatkossa myyntisopimuksen välitön purkaminen on myyjän harkinnan perusteella mahdollista silloin, kun asiakkaaseen kohdistuu lainsäädännön tai viranomaisen asettamia kansainvälisiä pakotteita. Lisäksi myyjällä on oikeus vaatia purkamisesta aiheutuvat vahingot korvattavaksi. (10.7.)
  • Asiakkaan 15 vuorokauden (ja kuluttajan 30 vuorokauden) toistaiseksi voimassaa olevaa sopimusta koskeva irtisanomisoikeus hinta- tai ehtomuutoksen johdosta lasketaan jatkossa muutosilmoituksen lähettämisestä. Poistettu myös epäselvyyksiä aiheuttanut virke, jossa todetaan, ettei käyttäjällä ole oikeutta irtisanoa määräaikaista sopimusta. (10.10.)

11. Asiakaspalvelu ja riitojen ratkaiseminen

  • Lisätty uudeksi kohdaksi 11.1. kuluttajaviranomaisen linjauksien mukaisesti asiakaspalvelun tavoitettavuutta koskevat perusperiaatteet. Kuluttajalla on oikeus saada myyjältä asiakaspalvelua kohtuullisessa ajassa eri kanavien kautta. (11.1.)
  • Ohjeistettu kuluttaja-asiakkaita, että ennen ratkaisupyynnön tekemistä kuluttajariitalautakunnalle, kuluttajan tulee olla yhteydessä sähkönmyyjään. (11.2.)
  • Lisätty yritysasiakkaiden lain mukainen oikeus saattaa sopimusta koskevat erimielisyydet energiamarkkinariitalautakunnan ratkaistavaksi. (11.3.)

Ohjeet Online-palvelun käyttöön

Sähköisen asioinnin sujuvuuden vuoksi on hyvä tarkastaa omien yhteystietojen ajantasaisuus Online-palvelussa. Online-palvelusta löydät kulutusraportoinnin, sopimusuusinnan ja viestitoiminnallisuuden. Voit tarkastella energiankäyttösi jakautumista ja näet lasku- ja sopimustietosi sekä sähkölaskukopiot. Ohjeita Online-palveluun löydät ohjepankista.
Ehtomuutoksesta saat tarvittaessa lisätietoja puhelimitse numerosta (02) 880 0880, jonka kautta palvelemme arkisin klo 8-18.

Puhelinasioinnin sijaan suosittelemme vahvasti kirjautumista Online-palveluun. Sopimusehtomuutos koskee kaikkia Omavoiman asiakkaita, joten puhelinpalvelussamme voi olla ajoittain ruuhkaa. Uusien sopimusehtojen voimaantulo ei edellytä asiakkaalta mitään toimenpiteitä.