Siirry sisältöön

Latauspistekartoitus taloyhtiölle

Ensimmäinen askel taloyhtiön tai yrityksen latauslaitteiden tarpeen sekä nykyisen kunnon kartoittamiseen on sähköinfran kiinteistökatselmus. Latauspistekartoituksessa selvitetään:

  • Kohteen lähtötiedot
  • Kuinka paljon kohteessa on reserviä latauspistettä varten
  • Kuinka monta pistettä voidaan asentaa ilman keskusmuutoksia
  • Millaisia eri vaihtoehtoja on latausvalmiuden lisäämiseksi

Latauspistekatselmuksessa avulla saat kokonaiskuvan taloyhtiösi tai kiinteistösi tilanteesta sekä asiantuntijan raportin ja vaihtoehtoja tulevaisuuden ratkaisuihin. Latauskartoitus ei velvoita hankkimaan Omavoiman latauslaitteita.

Yhteydenottopyyntö latausratkaisusta yritykselle

Latauslaitteiden yhteydenottopyyntö (yritykset ja taloyhtiöt)

Haluan yhteydenoton latausratkaisuihin liittyen.(Pakollinen)
Pudota tiedostot tähän tai
Max. tiedoston koko: 1 GB, Max. tiedostot: 2.
    Uutiskirjeen tilaus
    Tietojen käsittelylupa(Pakollinen)

    Latausasema taloyhtiöön – usein kysytyt

    Taloyhtiössä projekti kannattaa aloittaa keskustelulla osakkaiden kanssa. Keskustelussa tärkeää on kartoittaa tarpeet latauslaitteille nyt ja tulevaisuudessa. Sähköauton hankinnan esteenä voi olla latausmahdollisuuden puute, joten on järkevää keskustella taloyhtiön tulevaisuuden suunnitelmista yhdessä.

    Yhteisen keskustelun jälkeen on hyvä tilata latausasemakartoitus. Latauskartoitus ei velvoita hankkimaan Omavoiman latauslaitteita, vaan antaa kokonaiskäsityksen  suunnitelmasta ammattilaisen toteuttamana.

    Jos latauslaitteen asentaminen vaatii esimerkiksi kaivuutöitä tai muita merkittäviä muutoksia, on usein järkevää luoda latausvalmius kaikille autopaikoille kerralla kustannusten ja tasapuolisuuden näkökulmasta. Kun kiinteistössä odotetaan ladattavien ajoneuvojen määrän lisääntyvän lähitulevaisuudessa, uusien laitteiden lisääminen onnistuu vaivattomasti. Latauslaitteita ei tarvitse hankkia enempää kuin ladattavia autoja on, mutta on hyvä varautua latauslaitteiden tarpeen kasvuun kestävimpien valintojen suosion noustessa.

    On kuitenkin hyvä muistaa, että latauslaitteet ovat kestävä investointi ja kiinteistön arvon nostattaja. Niiden hankkimisesta on siis hyötyä koko taloyhtiölle.

    Laki velvoittaa hankkimaan ei-asuinkäytössä olevan rakennuksen vähintään 20 paikkaiselle pysäköintipaikalle vähintään yhden latauspisteen vuoden 2024 loppuun mennessä. Velvoitteen piirissä ovat esimerkiksi kuntien ja seurakuntien rakennukset, toimisto- ja liikekiinteistöt sekä yritysten toimitilojen pysäköintipaikat.

    Rakennuksen omistajan on huolehdittava latauslaitteiden asennuttamisesta. Liikenne- ja viestintäministeriö Traficom aloittaa pysäköintipaikkojen valvonnan vuoden 2025 alusta, joten kiinteistön omistajien kannattaa olla yhteydessä palvelutarjoajiin mahdollisimman pian, jos latauspistettä ei pysäköintipaikalla vielä ole.

    Kustannusten jakautumisessa on tärkeää selvittää, kuka omistaa pysäköintipaikat. Jos parkkipaikat kuuluvat taloyhtiölle, kaikki osakkaat osallistuvat muutostöiden kustannuksiin. Jos parkkipaikat sen sijaan ovat osakkaiden yksityisessä omistuksessa, kustannukset jakautuvat vain niiden osakkaiden kesken, jotka omistavat paikat. Menettelytapa ja kustannusten jakaminen päätetään lopullisesti yhtiökokouksessa. Latauspisteet voidaan myös toteuttaa osakevähemmistömallilla, jolloin tietty ryhmä osakkaita hankkii latauspisteet ja vastaa niihin liittyvistä kustannuksista.

    Latauksen kesto riippuu monesta eri tekijästä, kuten latauspisteen tehosta ja auton kyvystä ottaa vastaan tehoa.

    Ladattavat hybridit on varustettu Type 2 -latausliitännällä, jolla saavutetaan noin 3,6 kW:n latausteho. Tällöin lataaminen tyhjästä täyteen kestää erillisellä latauslaitteella muutaman tunnin. Joissakin ladattavissa hybrideissä on myös CCS-teholatausliitäntä, jolloin latausaika lyhenee merkittävästi.

    Täyssähköautot ottavat yleensä peruslatausta eli kotilatureiden AC-virtaa vastaan noin 11 kW teholla, jolloin latausaika on joitain tunteja. Teholatausta eli DC-virtaa (tasavirtaa) ne ottavat vastaan optimiolosuhteissa 50–150 kW teholla, jolloin latausaika on muutamasta kymmenestä minuutista enintään kahteen tuntiin.

    Muita latausnopeuteen vaikuttavia tekijöitä ovat mm. akun varaustila latauksen alussa, akun lämpötila sekä ulkolämpötila. Latauspisteen sijainnissa suunnittelussa on hyvä huomioida myös ulkolämpötilan vaikutus.

    Omavoima on paikallisesti omistettu sähkönmyyjä, mutta myymme sähköä valtakunnallisesti ympäri Suomen.

    Aurinkovoimaloiden ja latauspisteiden osalta palvelemme paikallisesti ensisijaisesti omistajiemme lähialueilla. Tampereen seudulla omistajamme ovat Leppäkoski Group ja Valkeakosken Energia. Aurinkosähköasioissa ja autojen latauspisteissä autamme Pirkanmaalla mm. seuraavilla paikkakunnilla Tampere, Ylöjärvi, Nokia, Pirkkala, Kangasala, Lempäälä, Valkeakoski, Ikaalinen, Parkano ja Jämijärvi.

    Satakunnan ja Varsinais-Suomen alueella omistajamme ovat Rauman Energia ja VSV-konserni. Aurinkopaneelien ja latauslaitteiden osalta palvelemme mm. seuraavilla paikkakunnilla Rauma, Laitila, Turku, Raisio, Naantali, Paimio ja Kaarina.

    Yhteystiedot sivulta löydät paikallisten palvelupisteidemme aukioloajat.

    Takuu on aina valmistajakohtainen. Go-e -latauslaitteille myönnetään viiden vuoden takuu.