Siirry sisältöön

Latauslaite ja -asema -lakivelvoitteet

Latauslaitevelvoite – liikekiinteistöt, yritysten toimitilat, seurakunnat

Vuonna 2020 säädetty laki velvoittaa hankkimaan ei-asuinkäytössä olevan rakennuksen vähintään 20 paikkaiselle pysäköintipaikalle vähintään yhden latauspisteen vuoden 2024 loppuun mennessä. Latauspistevelvoitteen piirissä ovat esimerkiksi kuntien ja seurakuntien rakennukset, toimisto- ja liikekiinteistöt sekä yritysten toimitilojen pysäköintipaikat. Latausaseman rakennusvelvoite ei koske

  • asuinkäytössä olevia rakennuksia (rakennuksen kerrosalasta vähintään puolet käytössä asumiseen)
  • rakennuksia, joissa ei käytetä energiaa sisäilman ylläpitämiseen (lämmitys tai jäähdytys puuttuu)
  • puolustushallinnon käytössä olevia rakennuksia
  • jos rakennuksen omistaa ja sitä käyttää mikroyritys. Mikroyrityksen henkilöstömäärä on alle 10 vuosityöyksikköä ja vuosiliikevaihto tai taseen loppusumma enintään 2 miljoonaa euroa.

Latauspistelain mukaisen latausaseman on oltava yli 3,7 kW:n tehoinen ja tarkoitettu sähköautojen latausta varten. Latauslaitteen tulee olla joko Type 2 ja/tai CCS- tyypin liittimellä. Auton lämmitystolppa ei siis voi korvata latausasemaa. Rakennuksen omistajan on huolehdittava latauslaitteiden asennuttamisesta.

Liikenne- ja viestintäministeriö Traficom aloittaa pysäköintipaikkojen latausasemavalvonnan vuoden 2025 alusta, joten kiinteistön omistajan kannattaa jättää yhteydenottopyyntö latausasemasta mahdollisimman pian, jos latauspistettä ei pysäköintipaikalla vielä ole. Traficomin sivuilla olevan laskurin avulla voit tarkastaa, koskeeko latausasemavelvoite omaa kiinteistöäsi.

Latauslaite ja latausasema asukkaille – taloyhtiöt

Lainsäädännön kautta tarkasteltuna sellaiset taloyhtiöt, joilla on vähintään viisi pysäköintipaikkaa, ovat velvollisia asentamaan autopaikoille latausvalmiuden. Latausvalmiuden rakennusvelvoite astuu voimaan, kun yhtiössä tehdään seuraava rakennuslupaa edellyttävä, autopaikkoja tai niiden sähköjärjestelmää koskeva laajempi korjaushanke. Latausvalmiusvelvoite ei tarkoita, että latauslaitteet pitäisi asentaa saman tien. Latausvalmius mahdollistaa sähköinfran puolesta helpomman etenemisen latauslaiteprojektissa, kun latausaseman lopullinen hankinta tulee taloyhtiössä ajankohtaiseksi.

Taloyhtiön latausasemaprojektit

Lähtökohtana taloyhtiön latausasemaprojektille voidaan pitää yhdenvertaisuusperiaatetta. Jos yhdelle asukkaalle mahdollistetaan sähköauton lataaminen, pitää sama mahdollisuus olla toteuttavissa myös muiden asukkaiden osalta. Jokaisella osakkaalla pitäisi olla samat edellytykset ja ehdot latauspisteen asentamiseen. Yhdenmukaisuusperiaate koskee myös kustannusten jakamista. Yhdenmukaisuusperiaatteen vuoksi latauspisteet on hyvä varustaa erillisillä virrankulutusmittareilla, jotta kulut saadaan kohdennettua oikein.

Kustannusten jakautumisen kannalta tärkeää, kuka omistaa taloyhtiön pysäköintipaikat. Jos parkkipaikat kuuluvat taloyhtiölle, kaikki osakkaat osallistuvat muutostöiden kustannuksiin ja kyseessä on taloyhtiön hanke. Jos parkkipaikat sen sijaan ovat osakkaiden yksityisessä omistuksessa, kustannukset jakautuvat vain niiden osakkaiden kesken, jotka omistavat paikat. Tällöin kyseessä on yksittäisen osakkaan tai osakkaiden muutostyö. Menettelytapa ja kustannusten jakaminen päätetään lopullisesti yhtiökokouksessa. Latauspisteet voidaan myös toteuttaa osakevähemmistöhankkeena, jolloin tietty ryhmä osakkaita hankkii latauspisteet ja vastaa niihin liittyvistä kustannuksista.

Tarkempia ohjeita taloyhtiön latauslaitehankkeen toteuttamisesta voit lukea Motivan sivuilta.
Voit myös täyttää alla olevan yhteydenottolomakkeen, niin autamme latausasemaprojektissa eteenpäin.

Yhteydenottopyyntö latausasemasta yritykset ja taloyhtiöt

Latauslaitteiden yhteydenottopyyntö (yritykset ja taloyhtiöt)

Haluan yhteydenoton latausratkaisuihin liittyen.(Pakollinen)
Pudota tiedostot tähän tai
Max. tiedoston koko: 1 GB, Max. tiedostot: 2.
    Uutiskirjeen tilaus
    Tietojen käsittelylupa(Pakollinen)

    Latausasema tai latauslaite – usein kysytyt

    Taloyhtiössä projekti kannattaa aloittaa keskustelulla osakkaiden kanssa. Keskustelussa tärkeää on kartoittaa tarpeet latauslaitteille nyt ja tulevaisuudessa. Sähköauton hankinnan esteenä voi olla latausmahdollisuuden puute, joten on järkevää keskustella taloyhtiön tulevaisuuden suunnitelmista yhdessä.

    Yhteisen keskustelun jälkeen on hyvä tilata latausasemakartoitus. Latauskartoitus ei velvoita hankkimaan Omavoiman latauslaitteita, vaan antaa kokonaiskäsityksen  suunnitelmasta ammattilaisen toteuttamana.

    Jos latauslaitteen asentaminen vaatii esimerkiksi kaivuutöitä tai muita merkittäviä muutoksia, on usein järkevää luoda latausvalmius kaikille autopaikoille kerralla kustannusten ja tasapuolisuuden näkökulmasta. Kun kiinteistössä odotetaan ladattavien ajoneuvojen määrän lisääntyvän lähitulevaisuudessa, uusien laitteiden lisääminen onnistuu vaivattomasti. Latauslaitteita ei tarvitse hankkia enempää kuin ladattavia autoja on, mutta on hyvä varautua latauslaitteiden tarpeen kasvuun kestävimpien valintojen suosion noustessa.

    On kuitenkin hyvä muistaa, että latauslaitteet ovat kestävä investointi ja kiinteistön arvon nostattaja.

    Laki velvoittaa hankkimaan ei-asuinkäytössä olevan rakennuksen vähintään 20 paikkaiselle pysäköintipaikalle vähintään yhden latauspisteen vuoden 2024 loppuun mennessä. Velvoitteen piirissä ovat esimerkiksi kuntien ja seurakuntien rakennukset, toimisto- ja liikekiinteistöt sekä yritysten toimitilojen pysäköintipaikat.

    Rakennuksen omistajan on huolehdittava latauslaitteiden asennuttamisesta. Liikenne- ja viestintäministeriö Traficom aloittaa pysäköintipaikkojen valvonnan vuoden 2025 alusta, joten kiinteistön omistajien kannattaa olla yhteydessä palvelutarjoajiin mahdollisimman pian, jos latauspistettä ei pysäköintipaikalla vielä ole.

    Kustannusten jakautumisessa on tärkeää selvittää, kuka omistaa pysäköintipaikat. Jos parkkipaikat kuuluvat taloyhtiölle, kaikki osakkaat osallistuvat muutostöiden kustannuksiin. Jos parkkipaikat sen sijaan ovat osakkaiden yksityisessä omistuksessa, kustannukset jakautuvat vain niiden osakkaiden kesken, jotka omistavat paikat. Menettelytapa ja kustannusten jakaminen päätetään lopullisesti yhtiökokouksessa.

    Latauspisteet voidaan myös toteuttaa osakevähemmistömallilla, jolloin tietty ryhmä osakkaita hankkii latauspisteet ja vastaa niihin liittyvistä kustannuksista.

    Latauksen kesto riippuu monesta eri tekijästä, kuten latauspisteen tehosta ja auton kyvystä ottaa vastaan tehoa.

    Ladattavat hybridit on varustettu Type 2 -latausliitännällä, jolla saavutetaan noin 3,6 kW:n latausteho. Tällöin lataaminen tyhjästä täyteen kestää erillisellä latauslaitteella muutaman tunnin. Joissakin ladattavissa hybrideissä on myös CCS-teholatausliitäntä, jolloin latausaika lyhenee merkittävästi.

    Täyssähköautot ottavat yleensä peruslatausta eli kotilatureiden AC-virtaa vastaan noin 11 kW teholla, jolloin latausaika on joitain tunteja. Teholatausta eli DC-virtaa (tasavirtaa) ne ottavat vastaan optimiolosuhteissa 50–150 kW teholla, jolloin latausaika on muutamasta kymmenestä minuutista enintään kahteen tuntiin.rnrnMuita latausnopeuteen vaikuttavia tekijöitä ovat mm. akun varaustila latauksen alussa, akun lämpötila sekä ulkolämpötila. Latauspisteen sijainnissa suunnittelussa on hyvä huomioida myös ulkolämpötilan vaikutus.

    Omavoima on paikallisesti omistettu sähkönmyyjä, mutta myymme sähköä valtakunnallisesti ympäri Suomen.

    Aurinkovoimaloiden ja latauspisteiden osalta palvelemme paikallisesti ensisijaisesti omistajiemme lähialueilla. Tampereen seudulla omistajamme ovat Leppäkoski Group ja Valkeakosken Energia.

    Aurinkosähköasioissa ja autojen latauspisteissä autamme Pirkanmaalla mm. seuraavilla paikkakunnilla Tampere, Ylöjärvi, Nokia, Pirkkala, Kangasala, Lempäälä, Valkeakoski, Ikaalinen, Parkano ja Jämijärvi.

    Satakunnan ja Varsinais-Suomen alueella omistajamme ovat Rauman Energia ja VSV-konserni. Aurinkopaneelien ja latauslaitteiden osalta palvelemme mm. seuraavilla paikkakunnilla Rauma, Pori, Uusikaupunki, Laitila, Turku, Raisio, Naantali, Paimio ja Kaarina.

    Yhteystiedot sivulta löydät paikallisten palvelupisteidemme aukioloajat.

    Takuu on aina valmistajakohtainen. Esimerkiksi Go-e -latauslaitteille myönnetään viiden vuoden takuu.