Usein kysytyt kysymykset

Asiakaspalvelumme auttaa arkisin klo 8-20 puhelimitse numerossa (02) 880 0 880. Tältä sivulta löydät usein kysyttyjä kysymyksiä. Voit siirtyä eri aihepiirien kysymyksiin alla olevista linkeistä.

Huomaathan, että voit hoitaa Omavoiman sähkönmyyntiasiakkaana sähköasioitasi ympäri vuorokauden Oma Online -palvelussa. Laskujen maksamiseen liittyvät asiat hoituvat suoraan Lowellin sähköisissä palveluissa, jossa asioinnissa auttaa myös chat-asiakaspalvelu. Priima-asiakkaat voivat tarkastella omaa kulutustaan ja tehdä hintakiinnityksiä Live-palvelussa.

Usein kysyttyä - sähkölasku

Usein kysyttyä - sähkösopimus

Sopimusuusinta ja määräaikaisen sopimuksen loppuminen

Sähkömarkkinat, sähkön hinta ja tuotanto 

Leppäkoskelta ja Valkeakoskelta siirtyvät asiakkaat

Usein kysyttyä OMA Online -palvelusta

Usein kysyttyä Priiman Live-palvelusta


Usein kysyttyä sähkölaskusta

Olemme tehneet sähkölaskuille oma lukuohjeensa, lue se täältä >>

Mistä sähkölaskun loppusumma muodostuu?
Sähkön kokonaishinnan voi sanoa jakautuvan melko tasaisesti kolmeen osaan. Kotitalouskäyttäjällä sähköenergian osuus sähkölaskusta on noin kolmannes, sähköverojen osuus on noin reilu kolmannes ja vajaa kolmannes jää sähkön siirrolle eli verkkopalvelulle.  Sähkönlaskun vero-osuudesta vajaa kaksi kolmannesta on arvonlisäveroa ja yksi kolmannes sähköveroa.

Miten sähköenergian hinta muodostuu laskulla?
Sähköenergian hinta koostuu energiamaksusta ja perusmaksusta. Kuukausittain maksettava perusmaksu on aina sama sähkönkulutuksesta riippumatta. Energiamaksu ilmoitetaan sentteinä per kilowattitunti (snt/kWh) ja loppulaskun summa riippuu suoraan kulutetun sähkön määrästä.

Kuinka pörssisähkösopimuksen laskutushinta muodostuu?
Sähkölaskulla sähkönmyyjä perii asiakkaalta sähkön pörssihinnan eli sähkön spot-hinnan, johon lisätään tunneittain marginaali. Laskun loppusummaan lisätään vielä perusmaksu sekä pakollinen arvonlisävero (24 %). Näiden kolmen tekijän yhteissumma on lopullinen sähkölaskussa nähtävä sähkön kilowattitunti- eli kWh-hinta. Pörssisähkön hinnoittelu on muita sopimustyyppejä läpinäkyvämpi, koska asiakkaan maksama marginaali on aina tiedossa ja pörssihinnasta eriteltynä, toisin kuin esimerkiksi perinteisissä määräaikaisissa tai toistaiseksi voimassa olevissa sähkösopimuksissa.

Minkä mukaan sähkösopimuksen perusmaksu laskutetaan?
Sähkösopimusten perusmaksut veloitetaan Omavoimalla aina sopimuksen voimassaolopäivien mukaan. Jos sähkösopimus alkaa keskellä kalenterikuukautta, ei laskulla veloiteta koko kuukauden maksua.

Kuinka siirrän sähkölaskuni eräpäivää?
Sähkölaskun eräpäivän siirto onnistuu helposti ja maksutta Oma Lowell Laskutus -palvelussa. Siirto on tehtävä ennen varsinaista eräpäivää. Kirjaudu Oma Lowell -palveluun tästä.

Miten vaihdan e-laskuun?
Voit tilata e-laskun omassa verkkopankissasi. Tarvitset tilausta varten viitenumeron, jonka löydät uusimmalta sähkölaskultasi. Valitse laskuttajaksi Omavoima Oy.

Miksi saan sähkölaskun kerran kuukaudessa?
Siirryimme kaikkien asiakkaiden osalta kuukausilaskutukseen helmikuussa 2022. Kaikki Omavoiman asiakkaat saavat jatkossa sähkölaskunsa kerran kuukaudessa. Omavoiman sähkölaskun eräpäivä voi jatkossa vaihdella hieman sen mukaan, mikä on laskun tulostuspäivä.

Miksi saan kaksi sähkölaskua?
Sähkönjakelu ja sähkön myynti on eriytetty toisistaan. Itse valitsemasi ja kilpailuttamasi sähkön myyjä lähettää laskun sähkön myynnistä. Sähkönjakelusta eli verkkopalvelusta laskuttaa sähköverkkoyhtiö, jonka jakeluverkkoalueella sähkönkäyttöpaikkasi, kuten kesämökkisi tai omakotitalosi sijaitsee. Jos ostat sähkösi Omavoimalta ja sähkönkäyttöpaikkasi sijaitsee Rauman Energia Sähköverkko Oy:n, Valkeakosken Energia Oy:n tai Vakka-Suomen Voima Oy:n verkkoalueella saat vain yhden sähkölaskun, jossa on eriteltynä verkkopalvelun ja sähkönmyynnin osuudet.

Olen hukannut sähkölaskuni. Kuinka saan laskukopion?
Kaikki omat sähkölaskusi löydät helposti maksuttomasta Oma Lowell Laskutus -palvelusta. Voit tallentaa laskut halutessasi koneellesi pdf-tiedostona. Oma Lowell -palvelusta löydät myös laskuarkiston.

Minulla on laskutustapana sähköpostilasku. En silti ole saanut sähkölaskua.
Sähkölaskun toimittaa Lowell. Jos et ole saanut sähköpostilaskua, tarkastathan, ettei lasku ole mennyt roskapostikansioon. Jos lasku löytyy roskapostista, kannattaa lähettäjä lisätä Turvalliset lähettäjät -luetteloon, jotta sähköpostilla toimitettavat sähkölaskut tulevat jatkossa Saapuneet-kansioon. Jos laskua ei löydy roskapostista, otathan yhteyttä asiakaspalveluumme. Löydät sähkölaskusi helposti myös Oma Lowell Laskutus-palvelusta.

Miksi sähkölaskujen suuruus vaihtelee kuukausittain?
S
ähkölaskut perustuvat edellisen laskutuskauden aikana kulutetun energian määrään. Tästä syystä ainakin sähkölämmitteisissä asunnoissa talvikuukauden sähkölasku voi olla merkiittävästi kesäajan laskua suurempi, sillä käytetyn sähkön määrä on reilusti suurempi. 

Usein kysyttyä sähkösopimuksista

Mikä on sähkönmyyntisopimus?
Sähkönmyyntisopimuksen voit tehdä haluamasi sähköyhtiön kanssa. Sähkönmyynnissä ei ole aluerajoituksia eli kaikki sähkönmyyjät voivat myydä sähköä valtakunnallisesti ympäri Suomen. Sähkönmyyntisopimuksella sovitaan sähköenergian hinnasta, joka koostuu sähkön hankinta- ja myyntikustannuksista. Sähkönmyyjä voi hankkia myymänsä sähkön muun muassa omilta tai toisten omistamilta voimalaitoksilta tai pohjoismaisesta sähköpörssistä, Nordpoolista. Myyntikustannuksilla tarkoitetaan laskutuksesta ja muusta asiakaspalvelusta sekä hallinnosta aiheutuvia kustannuksia.

Millainen sähkösopimus on paras pientaloasujalle eli rivi-, pari- tai omakotitalossa asuvalle?
Sopimuksen valintaa varten tärkeintä on tietää, paljonko sähköä käytät, mitä tällä hetkellä siitä maksat ja mitä sopimukseltasi odotat. Tarjolla on toistaiseksi voimassa olevia sopimuksia, määräaikaisia sopimuksia ja pörssisähkösopimuksia. Löydät sivuiltamme sähkösopimusoppaan kotitalouksille, jossa on vertailtu eri sopimustyyppejä syvällisemmin.

Mikä on sähkösopimuksen vahvistusilmoitus?
Energiateollisuuden suosittelemissa sähkönmyyntiehdoissa (SME2014) edellytetään, että jos sähkönmyyntisopimus tehdään muutoin kuin kirjallisesti, myyjän tulee lähettää käyttäjälle sopimuksen vahvistusilmoitus laskutusosoitteeseen tai muuhun erikseen sovittuun osoitteeseen. Vahvistusilmoituksessa kerrotaan sähkönmyyntisopimuksen voimaantulon ajankohta ja yksilölliset ehdot, mahdolliset hinnastot ja selvitys käyttäjän huomautusajasta. Huomautusaikana ostajan on huomautettava sellaisista vahvistuksen ehdoista tai hinnoista, joita hän pitää sovitun vastaisina. Huomautusaika alkaa vahvistusilmoituksen päiväyksestä ja aikaa pyytää muutoksia vahvistukseen täytyy olla vähintään kolme viikkoa. Jos vahvistusilmoitus on kunnossa, eikä ehdoista tai hinnoista huomauteta kolmen viikon sisällä, astuu sähkösopimus voimaan vahvistuksen mukaisesti.

Voiko solmitun sähkösopimuksen perua?
Lähetämme sopimustilauksista vahvistusilmoituksen joko postitse tai sähköpostitse sopimustyypistä ja asiakkaan toiveesta riippuen. Vahvistuksen saapumisesta alkaen asiakkaillamme on 14 vrk:n peruutusoikeus. Sähkösopimuksen peruutuksen syytä ei tarvitse ilmoittaa. Sopimuksen perumiseksi tarvitsemme asiakkaan nimen, lähi- ja postiosoitteen, puhelinnumeron ja mahdollisen sähköpostiosoitteen. Perumispäätöksestä voi ilmoittaa meille esimerkiksi kirjeellä postitse, soittamalla tai sähköpostilla. Huomaathan, että sähkömyyntisopimuksen perumalla sinulla ei ole voimassa olevaa myyntisopimusta, joka on sähköntoimituksen edellytys eli ilman myyntisopimusta emme voi toimittaa sinulle sähköä. Kun olemme vastaanottaneet perumisilmoituksen, niin sähkösopimus raukeaa. Jos olet pyytänyt sähköntoimituksen aloittamista ennen peruuttamisajan päättymistä, on sinun maksettava meille peruuttamisilmoituksen tekemiseen mennessä toimitetusta sähköstä sopimusvahvistuksen mukainen korvaus.

Mitä määräaikaiselle sopimukselle tapahtuu muuton yhteydessä?
Sähkösopimus päättyy aina muuton yhteydessä, olipa kyseessä määräaikainen tai toistaiseksi voimassa oleva sähkösopimus. Kun teet uuden sähkösopimuksen kanssamme, voimme lopettaa puolestasi myös vanhan sopimuksen riippumatta siitä minkä sähköyhtiön asiakas olet. Hoidamme samalla verkkopalvelusopimuksen aloituksen sähköverkkoyhtiölle. Muuttaessa sinun ei siis tarvitse tehdä muuta kuin ottaa yhteyttä meihin.

Miten irtisanon sähkösopimuksen?
Sähkösopimuksen irtisanominen voi tulla ajankohtaiseksi sähkönmyyjän vaihtamisen tai muuton yhteydessä. Näissä tapauksissa uusi, valitsemasi sähkönmyyjä hoitaa yleensä kaikki käytännön järjestelyt, kuten vanhan sopimuksen purkamisen. Voit esimerkiksi valtuuttaa Omavoiman irtisanomaan vanhan sähkösopimuksesi kun teet sähkösopimuksen kanssamme
Jos taas olet esimerkiksi muuttamassa ulkomaille ja haluat pelkästään irtisanoa voimassa olevan sähkösopimuksen, etkä solmia uutta, voit olla yhteydessä meihin tai nykyiseen sähkönmyyjään ja irtisanoa sopimuksesi omatoimisesti. Irtisanomisen voi hoitaa puhelimitse, sähköpostitse tai täyttämällä yhteydenottolomakkeen. Sähkömarkkinalain mukaan kuluttajalla on kahden viikon irtisanomisaika toistaiseksi voimassa olevan sähkösopimuksen kohdalla.

Voiko määräaikaisen sähkösopimuksen irtisanoa?
Toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen lisäksi Suomessa yleisesti käytetty sähkösopimustyyppi on kahden vuoden määräaikainen sähkösopimus, jossa irtisanomismahdollisuutta ei ole. Muuttotilanteessa määräaikainen sähkösopimus voi kuitenkin päättyä ennen sopimuskauden loppumista.
Määräaikaisen sopimustyypin tunnuspiirteisiin kuuluu se, että sopimuskausi päättyy vasta sovitun määräajan umpeuduttua. Näin ollen, jos sopimus irtisanotaan ennen määräajan umpeutumista, on kyseessä sopimusrikkomus ja sopimuksen irtisanomista seuraa esimerkiksi sopimussakko.  Sopimussakosta huolimatta kuluttajalla säilyy oikeus irtisanoa määräaikainen sopimus, mutta tällöin kannattaa varautua maksamaan sopimussakko. Yli kahden vuoden määräaikaisten sopimusten kohdalla kuluttajalla on oikeus irtisanoa sähkösopimus kahden vuoden sopimusajan jälkeen. Määräaikaisen sopimuksen jatkaminen uudella määräaikaisella sopimuksella ole sallittua ilman kuluttajan nimenomaista suostumusta.

Usein kysyttyä sopimusuusinnasta ja määräaikaisen sopimuksen jatkamisesta

Minulla on ollut Omavoiman määräaikainen sopimus, nyt sain tekstiviestin sopimukseen liittyen. Miten toimin?
Lähetämme jatkotarjouksen määräaikaisen sopimuksen umpeutuessa automaattisesti hyvissä ajoin ennen sopimuskauden päättymistä. Lähetämme ensisijaisesti jatkotarjoukset sähköpostitse ja tekstiviestitse, mutta joissain tapauksissa voit saada meiltä perinteistä kirjepostia. Jos olet saanut jatkotarjouksen, pääset uusimaan sopimuksesi helposti verkkosivuillamme osoitteessa omavoima.fi/uusinta

Mitä tapahtuu, jos en uusi määräaikaista sopimustani?
Jos et tartu jatkotarjoukseemme, muuttuu sopimuksesi automaattisesti, ilman erillistä yhteydenottoa toistaiseksi voimassa olevaksi sähkösopimukseksi ilmoittamiemme toistaiseksi voimassa olevien hintojen mukaisesti.

Usein kysyttyä sähkömarkkinoista ja sähkön tuotantomuodoista

Artikkelissamme sähkön hinta Suomessa taustoitamme edellisen viidentoista vuoden ajalta sähkön hinnan muodostumista Suomessa. Alla näet lisäksi yksittäisiä kysymyksiä sähkön hintaan liittyen.

Mikä on sähköpörssi ja mitkä tekijät vaikuttavat hintaan?
Sähkön markkinapaikka, jossa muodostuu sähkön tukkuhinta. Hintaan vaikuttavat mm. sähkön kysyntä ja tarjonta, tuotantotilanne, säätila ja mahdolliset häiriöt niin pohjoismaisella kuin eurooppalaisellakin tasolla.

Mitä tarkoittaa pohjoismaiset sähkömarkkinat?
Suomi on osa pohjoismaisia sähkömarkkinoita, joihin kuuluvat Pohjoismaat Islantia lukuunottamatta sekä Baltian maat.

Mitä tarkoittaa päästökauppa?
Päästökaupan avulla voidaan säädellä Euroopan talousalueen päästöjen syntymistä. Päästökaupan piiriin kuuluvat laitokset voivat myydä ja ostaa keskenään päästöoikeuksia, jotka oikeuttavat tietyn päästömäärän tuottamiseen. Päästöoikeudet hinnoitellaan euroa / päästötonni. EU:n päästökauppa on toiminut vuodesta 2005 saakka.

Mikä on systeemihinta?
Laskennallinen yhteispohjoismainen hinta, jossa ei huomioida siirtoyhteyksien aiheuttamia rajoituksia. Systeemihinta syntyy sähköpörssin kaikista pohjoismaisista osto- ja myyntitarjouksista, riippumatta siitä missä kulutus ja tuotanto sijaitsevat.

Mikä on aluehinta ja Suomen aluehinta?
Ilmoitusalueen hinta, joka poikkeaa yllä selitetystä systeemihinnasta, jos sähkön siirtokapasiteettia ei ole riittävästi. Ruotsissa ja Norjassa on useita hinta-alueita, mutta Suomessa ja Baltian maissa vain yksi. Ylen artikkelissa taustoitetaan erinomaisesti aluehintaerojen vaikutusta sähkön hintaan suomalaisten kuluttajien kannalta.

Mitä on pörssisähkö ja spot-hinta?
Pörssisähkösopimuksella energiamaksu seuraa tunneittain sähkön pörssihintaa eli spot-hinnoittelua. Spot-hinta määräytyy pohjoismaisilla sähkömarkkinoilla kysynnän ja tarjonnan mukaan seuraavan päivän osalta. Spot-markkinoilla toimijat lähettävät päivittäin tarjouksena Nord Pooliin, jossa he kertovat, millä hinnalla ja kuinka suuren määrän he ovat valmiita ostamaan tai myymään sähköä kullakin tunnilla. Näiden tarjousten perusteella Nord Pool laskee spot-sähkön hinnan kullekin tunnille.

Mitä spot-sähkö on menneinä vuosina maksanut?
Olemme koonneet verkkosivuillemme spot-sähkön kuukausittaisia keskihintoja tammikuusta 2018 eteenpäin. Pörssisähkön hintahistoriaa edellisten vuosien ajalta löydät täältä. Huomaathan, että menneet hinnat eivät ole tae tulevista hinnoista.

Miksi Omavoiman verkkosivuilla ilmoitettu sähkön alkuperäjakauma on usein edelliseltä vuodelta?
Laskemme myymämme sähkön tuotantomuotojakauman heti, kun Energiavirasto kertoo Suomessa käytetyn varmentamattoman sähkön tuotantojakauman. Sähkönmyyjien tulee käyttää jäännösjakaumaa alkuperän pohjaksi alkuperältään tuntemattomalle sähkölle sekä varmentamattomalle uusiutuvalle sähkölle. Energiavirasto ilmoittaa jäännösjakauman vuosittain 30.6. mennessä. Tämä jäännösjakauman odottelu voi johtaa siihen, että esim. huhtikuussa 2022 näet sivuillamme ja sähkölaskullasi edelleen vuoden 2020 tuotantotiedot.

Onko yksittäisen kuluttajan tai yrityksen järkevä vaihtaa sähkönsä uusiutuvasti tuotettuun?
Kun vaihdat vihreään sähköön, tulee pistokkeesta käytännössä edelleen samaa sähköä kuin aiemminkin. Ostamalla alkuperätodennetusti uusiutuvasti tuotettua tuuli-, vesi- tai biosähköä voi silti omalla ostopäätöksellään edistää ja tukea vihreän ja hiilineutraalin energian tuotantoa koko Suomen tasolla. Uusiutuvan energian kysynnän kasvaessa ja entistä useamman kuluttajan siirtyessä vihreään sähköön saadaan sähköntuotannon rakennetta muutettua ympäristöystävälliseen suuntaan.

Miksi pörssisähkön hinnan huomioiminen omissa kulutustottumuksissa on ympäristöystävällinen teko?
Sähkönkäytön ekologisuudessa merkityksellistä on ostamasi sähkön tuotantomuoto, käytettämäsi sähkön määrä ja kolmanneksi koko Suomen tason sähkön käytön tasaisuus. Toisin sanoen, jos mahdollisimman moni suomalainen käyttäisi mahdollisimman vähän sähköä silloin, kun esimerkiksi valmistava teollisuus tarvitsee paljon sähköä, saadaan kulutushuippuja tasattua. Kun sähkön kysyntä on koko Suomen tasolla pienempää, on tuntikohtainen spot-hintakin yleensä alhaisempi ja tällöin sähköä ei tarvitse tuottaa niin saastuttavilla tuotantomuodoilla. Ostamalla pörssisähköä ja käyttämällä sähköä edullisilla tunneilla, säästetään niin luontoa kuin myös omaa lompakkoa.

Leppäkoskelta ja Valkeakoskelta siirtyneet asiakkaat

Omavoima laajeni Pirkanmaalle 1.1.2022, kun Leppäkosken Energian ja Valkeakosken Energian sähkönmyynnin asiakkaat siirtyivät Omavoiman asiakkaiksi. Jatkossa sähkönmyyntiasiat hoituvat Omavoiman asiakaspalvelussa.

Mistä näen vuoden 2021 kulutustietoni vanhana Leppäkosken tai Valkeakosken asiakkkaana?
Vuoden 2021 aikaiset kulutustiedot näkyvät Leppäkosken Energialta siirtyvillä asiakkailla Leppäkosken Oma Energia -palvelussa kaikille Leppäkosken Sähkön jakeluverkkoalueella asuville. Valkeakosken Energialta siirtyvien asiakkaiden ja Valkeakosken jakeluverkon alueella asuvat asiakkaat näkevät aiemmat kulutustietonsa Valkeakosken Energian onlinesta.

Mistä näen sähkönkulutustietoni 1.1.2022 eteenpäin?
Omavoiman sähkönmyyntiasiakkaat näkevät kulutuksensa 1.1.2022 alkaen Omavoiman OMA Online -palvelusta sekä oman alueellisen jakeluverkkoyhtiönsä palvelusta.

Olen Leppäkosken vanha asiakas ja nyt sain kaksi sähkölaskua. Miksi?
Leppäkosken Energialta Omavoiman asiakkaiksi siirtyneet saavat helmikuun alussa kaksi sähkölaskua. Sähkönmyyntiosuuden laskuttaa Omavoima ja Leppäkosken Sähkön jakeluverkkoalueella verkkopalvelulaskun lähettää Leppäkosken Sähkö. 

Olen Leppäkosken Priima- tai Priimaplus-asiakas, miten toimin?
Leppäkoskelta siirtyvät Priima-asiakkaat näkevät joulukuun 2021 kulutus- ja hintatietonsa Leppäkosken Live-palvelusta. Tammikuun 2022 alusta alkaen kulutus- ja hintatiedot näkyvät Omavoiman Livessä.
Uusia hintakiinnityksiä voi tehdä ainoastaan Omavoiman Live-palvelussa, jonne olemme lähettäneet rekisteröitymisviestin joulukuun puolivälissä. Rekisteröitymisviesti on voinut mennä roskapostiin, joten tarkastathan myös roskapostikansion. Jos et löydä rekisteröitymisviestiä, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

Olen Leppäkosken Energian asiakas ja tammikuussa tulleen sähkölaskun mukaan sopimukseni päättyi 31.12.2021. Miksi?
Tammikuun 2022 alusta alkaen Leppäkosken Energian sähkösopimukset ovat siirtyneet Omavoimalle. Leppäkosken sähkösopimus on siis päättynyt, mutta sähköntoimitus ja sähkösopimus ovat jatkuneet keskeytyksettä Omavoiman kanssa. Toistaiseksi voimassa olevat sopimukset sekä määräaikaiset sähkösopimukset ovat siirtyneet vanhoin ehdoin Omavoimalle. Jos määräaikainen sopimuksesi on päättynyt 31.12.2021, jatkuu sopimuksesi valintasi mukaan joko määräaikaisena sopimuksena tai toistaiseksi voimassa olevana sopimuksena.

Sain e-laskuehdotuksen omaan verkkopankkiini Omavoimalta, mutta tilinumero näyttää kummalta. Voiko ehdotuksen hyväksyä?
Olemme lähettäneet e-laskuehdotukset kaikille Leppäkosken ja Valkeakosken nykyisille e-lasku ja suoramaksuasiakkaille tammikuun puolivälissä. Ehdotus on tullut suoraan verkkopankkiin. Ehdotuksella näkyvä vastaanotto-osoite on asiakkaan yksilöintiosoite, ei Omavoiman tilinumero. E-laskuehdotuksen voi siis huoletta hyväksyä, jolloin saat laskusi myös jatkossa sähköisinä.

HUOM! Jos hyväksyit Omavoiman e-laskuehdotuksen helmikuun puolella, ei e-laskuvaltuutus ehtinyt mukaan ensimmäiselle Omavoiman laskulle, sillä laskut olivat jo tulostuneet. Maaliskuusta alkaen sähkölaskut toimitetaan tilaamasi valtuutuksen mukaisesti e-laskuina.

Usein kysyttyä OMA Online -palvelusta

Mitä OMA Online-palvelussa voi tehdä?
Muuttotilanteessa voit tehdä osoitteenmuutoksen helposti, sillä voit päättää vanhan sopimuksen ja tehdä uuden tulevaan kotiin. Lisäksi näet kulutustietosi tuntitasolla, voit tarkastella sähkölaskujasi sekä asiakas- ja sopimustietojasi.

Miten saan tunnukset OMA Online -palveluun?
Rekisteröitymiseen tarvitset pankkitunnukset ja sähköpostiosoitteen, ota ne valmiiksi esille. Rekisteröityminen tehdään vain kerran, jonka jälkeen sähköpostiisi lähetetään käyttäjätunnus ja salasana. Niillä kirjaudut palveluun jatkossa.

Olen unohtanut OMA Online -palvelun tunnukseni, miten toimin?
Jos olet jo rekisteröitynyt, mutta et muista käyttäjätunnustasi ja/tai salasanaasi, voit tilata uuden salasanan klikkaamalla Oma Online -palvelun etusivulta Olen unohtanut salasanani -linkkiä.

Usein kysyttyä Priiman Live-palvelusta

Mikä on Live-palvelu?
Live on Priima-asiakkaiden ilmainen energiankäytön hallintapalvelu, jonka avulla voit seurata sähkön käyttöäsi tunneittain kulutuksen ja kustannusten suhteen tai tehdä hintakiinnityksiä. Palvelussa näkyvät tarjoushinnat ovat sähköpörssin oikeita tämän hetken tukkuhintoja.Voit kokeilla toimintoja, tehdä kiinnityksiä ja asettaa hintahälytyksiä Live-palvelun esimerkkiversiossa vapaasti. Käyttötiedot ja kustannukset – osiossa näet toteutuneen energiankäytön ja kustannukset esimerkkiasiakkailla. Voit valita haluatko tarkastella sähkölämmittäjän tietoja vai kerrostaloasukkaan sähkönkäyttöä.

Mitä Live-palvelussa voi tehdä?
Live-palvelun esimerkkiversiossa käytössäsi ovat kaikki samat ominaisuudet kuin oikeassa Live-palvelussa. Livessä voit seurata sähkönkäyttöä ja kustannuksia tuntitasolla sekä näet voimassa olevat hintatarjoukset ja voit tehdä hintakiinnityksiä. Voit katsoa omia asiakastietojasi ja hintakiinnityksiäsi sekä tilata hintavahdin tai kytkeä kiinnitysautomaatin päälle. Voit myös tilata uusiutuvasti tuotettua sähköä tai määritellä uudelleen omat ilmoitusasetuksesi.

Mikä on Priimaposti?
Priima- ja Priimaplus-asiakkaamme saavat meiltä kerran kuussa Priimapostin sähköpostitse. Kirjeen aluksi kerromme asiakkaan edellisen kuukauden sähkönkulutuksen ja sen hinnan. Kulutustietojen lisäksi Priimaposti sisältää aina ajankohtaisia vinkkejä, sähkömarkkinakatsauksen, spekulointia tulevasta sähkönhinnasta ja tietoa sähkön hinnanmuodostumisesta. 

Miksi Priimapostissa näkyvä kuukausimaksu poikkeaa sovitusta?
Jos Priima-sopimuksesi on alkanut kesken kalenterikuukauden, lasketaan kuukausimaksu automaattisesti sopimuksen voimassaolopäivien mukaan. Jos siis Priima-sopimus on alkanut esim. 10.päivä, maksat kuukausimaksun vain loppukuun osalta.

Mitä jos unohdan salasanan tai käyttäjätunnuksen Live-palveluun?
Live-palveluun kirjaudutaan osoitteessa https://live.omavoima.fi Kirjautumisikkunan alaosasta löydät linkit salasanan ja käyttäjätunnuksen unohtamisen varalta. Linkkien kautta voit helposti tilata itsellesi joko kokonaan uuden salasanan tai selvittää käyttäjätunnuksesi.

Miksi Livessä näkyvä sähkönhinta on eri vapaa-ajan asunnolla ja omakotitalossani?
Live-palvelussa näet kertakirjautumisen jälkeen kaikki kiinteistöt, joihin sinulla on Priima- tai Priimaplus-yrityssopimus solmittuna. Kesämökin ja sähkölämmitteisen omakotitalon Live-palvelussa näkyvä sähkön hinta voi erota eri kohteiden välillä merkittävästi, koska eri käyttöpaikkojen sähkönkäytön profiilivaikutus (eli sähkön käytön ajoittuminen eri vuorokauden tunneille) on erilainen. Omakotiasujan on mahdollista ajoittaa sähkönkäyttöään enemmän edullisille tunneille kuin esimerkiksi kerrostaloasujan. Profiilivaikutuksen lisäksi sähkönhinta voi olla erilainen ei kohteissa erilaisten hintakiinnitysten vuoksi. Hintakiinnitykset tehdään aina kohteittain.

Voinko tilata sähkön tuntihinnat suoraan puhelimeeni tai sähköpostiin?
Omat tiedot -osiossa voit tilata ilmoituksia spot-hinnoista tai hintakiinnitysjaksojen sulkeutumisesta. Jos asetat spot-hinnan ilmoituksen hintarajan tarpeeksi alas (esim. 0,010 snt/kWh), saat päivittäin noin klo 16.00 tekstiviestin tai sähköpostin seuraavan vuorokauden niistä tunneista, joiden osalta ennakkoon asettamasi hintaraja on ylittynyt. Näin saat helposti päivittäin itsellesi tiedon seuraavan vuorokauden tuntihinnoista.

Miksi en saa hintavahtia päälle haluamalleni jaksolle?
Jos et pysty aktivoimaan hintavahtia, kannattaa tarkistaa, oletko jo kiinnittänyt sähkönhintasi 100% osuudella tuolle ajankohdalle. Jos joku hintajakso on jo kiinnitetty kokonaan (100%) ei hintavahtia voi laittaa päälle.

Miksi en voi tehdeä hintakiinnitystä haluamalleni jaksolle?
Hinnan voi kiinnittää tarjolla oleville ajanjaksoille Priima-asiakkaiden osalta joko 50% tai 100% jaksoissa, Priimaplus-asiakkailla 25, 50, 75 tai 100 prosentin erissä. Jos joltain kaudelta hinta on jo kiinnitetty 100% osalta, ei hintakiinnitystä enää voi tehdä kyseiselle jaksolle.

Miksi en näe ajantasaisia kulutustietojani Live-palvelussa?
Joskus Live-palvelun kulutustiedoissa voi olla viiveitä tai aukkoja eri päivien kulutustietojen välillä. Viiveet tai tietojen puuttumiset johtuvat tyypillisesti siitä, että verkkoyhtiö ei saa sähkön kulutusmittaria jostain syystä luettua eikä dataa yksinkertaisesti ole sen vuoksi esitettäväksi. Lähtökohtaisesti mittarit luetaan joka ikinen yö, mutta esimerkiksi heikko kuuluvuus aiheuttaa aika ajoin tilanteita, että mittariin ei yksinkertaisesti saada datayhteyttä. Tällaisissa tilanteissa kulutustietoja täydennetään jälkikäteen, kun kulutustiedot on saatu. Tällainen katkos kulutustiedoissa on merkitty harmaalla taustalla kulutustietoihin.