Siirry sisältöön

Ohje yritysasiakkaiden rekisteröitymiseen Online-palvelussa

Onlinen-palvelun käyttöönotto yritysasiakkaana vaatii ensin yrityksen edustajan rekisteröitymisen palveluun ja tämän jälkeen valtakirjan tai kaupparekisteriotteen toimittamisen vahvistuksena yrityksen asioiden hoitamiseksi. Tämän jälkeen yrityksen tiedot liitetään käyttäjätunnuksen alle. Alapuolelta löydät kuvalliset ohjeet rekisteröitymisestä vaihe vaiheelta:

1. Aloita rekisteröityminen
  • Siirry Online-sivustolle
  • Klikkaa Onlinen etusivulla kuvan yläosassa näkyvää Rekisteröidy -painiketta
  • Tämän jälkeen paina kuvan keskiosassa näkyvää Rekisteröidy -painiketta, joka ohjaa sinut pankkitunnistautumiseen
2. Tunnistaudu
  • Tunnistaudu käyttämällä joko mobiilivarmennetta tai verkkopankkitunnuksia
  • Onnistuneen tunnistautumisen jälkeen voit suorittaa rekisteröitymisen loppuun (kts. seuraava kuva)
3. Täydennä tietosi
  • Etunimesi ja sukunimesi ovat esitäytettyinä tunnistautumisen myötä
  • Täytä tietoihin puhelinnumerosi ja sähköpostisi
  • Käyttöliittymä opastaa sinua siinä, millaisessa muodossa tiedot tulee täyttää ja herjaa väärin kirjoitettujen tietojen kohdalla
  • Keksi itsellesi salasana ja vahvista se (huom. salasanan tulee olla vähintään 8 merkkiä pitkä, sekä sisältää numeroita, erikoismerkkejä ja pieniä/suuria kirjaimia). Salasanan saat näkyviin painamalla silmäsymbolista.
  • Lue ja hyväksy Omavoima -palvelun käyttöehdot ja paina kuvan alareunassa näkyvää Rekisteröidy -painiketta
4. Vahvista rekisteröityminen
  • Sivusto päivittyy ylläolevaan näkymään, kun rekisteröinti on onnistunut.
  • Tässä vaiheessa tulee vielä vahvistaa käyttäjätilin luominen vahvistuskoodin avulla
  • Avaa sähköpostisi
  • Sähköposti saapuu osoitteesta online@omavoima.fi (huom. jos sähköpostia ei löydy, tarkistathan myös roskapostikansiosi)
  • HUOM! Vahvistuskoodi on voimassa 24 h ajan
5. Vahvistuskoodin lisääminen
  • Saamasi sähköposti on yllä olevan kuvan mukainen
  • Kopioi numerokoodi eli vahvistuskoodi sähköpostistasi
  • Tämän jälkeen liitä koodi Vahvistuskoodi -laatikkoon (kts. edellinen kuva)
  • Paina Lähetä koodi -painiketta
  • Valmis! Siirryt automaattisesti ensimmäisen kerran Online-palveluun

TAI

  • Löydät vahvistuskoodin syöttöpaikan myös yläosan valikosta
  • Täytä sähköpostisi ja kopioitu koodi
  • Paina Lähetä koodi -painiketta
  • Valmis! Siirryt automaattisesti ensimmäisen kerran Online-palveluun
6. Valtakirjan tai kaupparekisteriotteen toimittaminen
  • Online-sivustolle kirjauduttua löydät sivuston oikeasta alareunasta Ota yhteyttä -painikkeen
  • Täytä tietoihin otsikko ja valitse aihe valmiista vaihtoehdoista
  • Viestikohtaan voit kertoa, minkä yrityksen asiakkuudesta on kyse
  • Lisää uusi liitetiedosto -kohtaan voit liittää tarvittavat dokumentit
  • Lopuksi paina lähetä -painiketta
  • Asiakaspalvelu on yhteydessä, kun asiakkuus on liitetty ja yrityksen tiedot ovat tarkasteltavissa

Usein kysyttyä Online-palvelu

Online-palveluun rekisteröitymiseen tarvitset pankkitunnukset ja sähköpostiosoitteen, joten ota ne valmiiksi esille. Pankkitunnistautuminen suoritetaan vain rekisteröitymisen yhteydessä eli tämän jälkeen käyttäjätunnuksenasi toimii sähköpostiosoitteesi. Vahva tunnistautuminen on mahdollista mobiilivarmenteella tai pankkitunnuksilla.

Tunnistautumisen jälkeen voit täydentää ikkunoihin omat yhteystietosi ja keksiä haluamasi salasanan. Tietojen täydennyksen jälkeen saat sähköpostiisi vahvistuskoodin, jonka syöttämällä Vahvistuskoodi-kenttään saat vahvistettua tilin luomisen. Vahvistusviesti saapuu osoitteesta online@omavoima.fi. Vahvistuskoodin syöttämisen jälkeen rekisteröinti on valmis.

Rekisteröitymisen jälkeen pääset jatkossa pääset kirjautumaan palveluun osoitteessa https://online.omavoima.fi/login

Kuvalliset ohjeet rekisteröitymiseen

Ensimmäisenä suosittelemme kokeilemaan rekisteröitymistä eri verkkoselaimella tai päätelaitteella. Joidenkin selaimien vanhemmat versiot eivät välttämättä tue Online-palvelua. Verkkoselaimilla tarkoitetaan eri ohjelmia, joiden avulla voit käyttää internettiä.

Toisena suosittelemme välimuistin tyhjennystä. Välimuistin tyhjentämällä voit korjata tiettyjä ongelmia ja nopeuttaa sivuston latautumista. Välimuistin tyhjentäminen on myös hyvä asia yksityisyyden suojan vuoksi, koska se poistaa ladattuja ja tallennettuja tietoja eri sivustoilta. Ohjeet välimuistin tyhjentämiseen Google Chromessa löydät täältä ja Microsoft Edgeen täältä.

Jos nämä vinkit eivät auta rekisteröitymisessä tai kohtaat muunlaisia ongelmia, pyydämme olemaan yhteydessä asiakaspalveluumme

Salasanan vaihtaminen onnistuu Online-palvelun etusivulta Vaihda salasana -painikkeen kautta. Tarvitset salasanan vaihtamiseen sähköpostiasi.

Kuvalliset ohjeet salasanan vaihtamiseen

Uuteen Onlineen rekisteröitymisen yhteydessä tunnistamme kaikki asiakkaamme pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Näin asiointi uudessa Online-palvelussa on turvallista ja voimme olla varmoja siitä, kuka kanssamme asioi. Tästä syystä vanhat tunnukset eivät käy uudessa palvelussa.

Online-palvelussa voit nähdä kulutustietosi esimerkiksi tuntitasolla ja tarkastella kattavasti energian käyttöäsi ja sen jakautumista. Voit myös tarkastella sähkölaskujasi sekä asiakas- ja sopimustietojasi. Voit esimerkiksi tulostaa laskukopiosi tai nähdä määräaikaisen sopimuksesi päättymispäivän. Online-palvelun kautta myös yhteydenottopyynnön jättäminen on helppoa ja nopeaa, sillä olet jo tunnistautunut asiakkaaksemme.

Onlinessa voit myös solmia sähkösopimuksen kanssamme.

Pystyt lisäämään Online-palvelun puhelimesi kotivalikkoon Appin kaltaisena kuvakkeena. Alta löydät linkin kuvallisiin ohjeisiin kuvakkeen lisäämiseksi niin Android kuin Apple puhelimelle.

Kuvalliset ohjeet kuvakkeen lisäämiseksi

Suosittelemme Online-palvelun käyttöön Google Chromea, koska selaimen tarjoama versio toimii parhaiten yhdessä Onlinen käyttöliittymän kanssa.

Online-palvelu toimii kaikilla päätelaitteilla, mutta käyttäjän vastuulla on selvittää laitteensa olevan päivitetty uusimpaan Android- tai Apple versioon. Online-palvelu on ohjelmoitu, testattu ja varmistettu toimivaksi uusimpien versioiden kanssa. Suosittelemme siis päivittämään päätelaitteiden tarjoamat järjestelmäpäivitykset jo myös yleisen tietoturvan valossa. Laitteen version pääset tarkastamaan asetuksista.

Ohje Android-version tarkistamiseen ja päivittämiseen täältä.
Ohje Apple-version tarkistamiseen ja päivittämiseen täältä.

Suosittelemme ottamaan F-Securen pankkitoimintojen suojauksen pois päältä Online-palvelua käyttäessä. Suojaus estää tietyt toiminnot Online-palvelussa, joten mutkattoman käyttökokemuksen vuoksi palvelu kannattaa hetkellisesti laittaa pois päältä. Lisätietoa F-Securen pankkitoimintojen suojauspalvelusta saat palveluntarjoajalta.

Online-palvelussa käyttäjätunnuksesi on sama kuin sähköpostiosoitteesi. Jos olet unohtanut salasanasi, voit tilata uuden salasanan klikkaamalla Oma Online -palvelun etusivulta Uusi salasana -painiketta. Uusi salasana lähetetään sähköpostiisi.

Voit muuttaa tietojasi tekemällä meille ilmoituksen muutettavista tiedoista Onlinen viestitoiminnallisuuden kautta. Valitse aiheeksi asiakastietojen päivitys ja kerro, mitä tietoja haluat meidän päivittävän. Olet tässä kohtaa jo tunnistautunut asiakas, joten pystymme muuttamaan tietosi suoraan järjestelmään.

Tämä voi johtua siitä, että et ole sopimuksellasi pääasiakkaana. Tällöin sopimuksellasi on useampi asiakkuus eli sopimus on esimerkiksi sinun ja kumppanisi nimellä. Näissä tapauksissa pyydämme ottamaan meihin yhteyttä , jotta voimme lisätä sopimuksen käyttäjätietoihisi manuaalisesti. Helpoin tapa on lähettää viestiä Ota yhteyttä -painikkeen kautta, jonka löydät Onlinen-palvelun oikeasta alareunasta.

Energiakäytön raportointi päivittyy muutaman päivän viiveellä eli kuluvan päivän dataa ei ole mahdollista tarkastella. Tämä johtuu siitä, että mittaustiedot siirtyvät yhteisajossa Online-palveluun.rnrnJos tiedoissasi on pidempi viive kuin muutaman päivän, niin suosittelemme kirjautumista palveluun uudelleen tai päivittämään raportointisivua.

Ei kannata hätääntyä, jos lasku ei näy heti suoritettuasi maksettuna. Lasku näkyy yleensä maksettuna noin 1-3 pankkipäivän kuluessa. Jos siis esimerkiksi olet maksanut laskun viikonloppuna, alkaa laskenta vasta ensimmäisestä arkipäivästä eli maanantaista.

Asiakkuuksia löytyy Onlinesta useampi, jos verkkoyhtiösi on meidän yhteistyökumppaneiden verkkoalueella (Rauman Energia tai Vakka-Suomen Voima). Tällöin laskut löytyvät Omavoiman asiakkuuden alta, koska laskutus tapahtuu yhteislaskulla. Tarkistathan sivun oikeasta yläkulmasta nimesi alta, että olet Omavoiman asiakkuudella.

Jos kyseessä ei ole asiakkuuksista johtuva ongelma, olethan yhteydessä meidän asiakaspalveluun ongelman selvittämiseksi.

Rekisteröidy normaaliin tapaan Online-palveluun omia tietojasi käyttäen. Tämän jälkeen toimita meille valtakirja valtuutuksena käyttöön. Valtakirjan voitte toimittaa suoraan Onlinen-palvelussa Ota yhteyttä -painikkeen kautta, jonka löydät Online-palvelun oikeasta alareunasta. Lisäämme yrityksen/taloyhtiön tiedot käyttäjätilisi alle.

Rekisteröidy normaaliin tapaan Online-palveluun omia tietojasi käyttäen. Tämän jälkeen toimita meille valtakirja valtuutuksena käyttöön. Valtakirjan voitte toimittaa suoraan Onlinen-palvelussa Ota yhteyttä -painikkeen kautta, jonka löydät Online-palvelun oikeasta alareunasta. Lisäämme edustamanne henkilön tiedot käyttäjätilisi alle.

Kuolinpesän asioihin voit tutustua täällä.