Omavoima pärjäsi hyvin EPSI-tutkimuksessa
EPSI Rating Finlandin tuore sähkön vähittäismyyntiä koskeva tutkimus kertoo, että suomalaiset energiayhtiöiden asiakkaat ovat keskimäärin tyytyväisiä saamaansa palveluun. Myös Omavoima menestyi tutkimuksessa useilla osa-alueilla toimialan keskiarvoa paremmin.
Kokonaistyytyväisyys hyvällä tasolla Omavoiman asiakkailla
Omavoiman kokonaisasiakastyytyväisyys oli tutkimuksessa 73,5, mikä ylittää toimialan keskiarvon (73,1). Tulos kertoo asiakkaiden olevan selvästi tyytyväisiä Omavoiman toimintaan. Asiakastyytyväisyydessä otetaan huomioon yrityksen imago, odotukset, tuotelaatu, palvelulaatu, rahalle saatava vastine ja asiakasuskollisuus.
Tuotelaadun osalta Omavoima sai arvosanan 80,2, kun toimialan keskiarvo oli 78,9. Yli 75 pisteen tulos on EPSI Rating -tutkimuksessa erittäin tyytyväinen. Tuotelaatu koostuu nykyisen sähkösopimuksen sopivuudesta, sähkölaskujen ymmärrettävyydestä sekä sähkösopimusta täydentävien palveluiden tarjonnasta.
Asiakaspalvelu ja asiakasviestintä huippuluokkaa
Omavoiman asiakaspalvelu ja -viestintä nousi tutkimuksessa esiin erityisen vahvana. Arvosana 85,4 ylitti selvästi toimialan keskiarvon (80,8). Tulos on samassa linjassa Omavoiman omien asiakaspalvelumittausten kanssa, joiden mukaan asiakkaat arvostavat erityisesti palvelun ystävällisyyttä ja saatua apua.
Digipalveluissa parannettavaa
Tutkimus toi esille myös kehityskohtia. EPSI Ratingin mukaan Omavoiman tulisi lisätä viestintää vastuullisuuteen ja kestävyyteen liittyvistä asioista, sillä 47% vastaajista toivoi saavansa enemmän lisätietoa vastuullisuudesta. Lisäksi digitaaliset palvelut saivat Omavoiman osalta toimialan keskiarvoa matalammat arviot, vaikka asiakaskokemus oli edelleen pääosin tyytyväinen (n. 75/100). Tulos osoittaa selkeän kehitystarpeen verkkopalveluiden ja mobiiliratkaisujen käytettävyydessä.
“ Tulokset vahvistavat, että teemme monia asioita oikein – ja samalla ne ohjaavat meitä panostamaan oikeisiin kehityskohteisiin. ”
“Olemme erittäin iloisia siitä, että asiakkaamme arvostavat paikallista palvelua ja kotimaisuutta. Etenkin asiakkaidemme vahva tyytyväisyys asiakaspalveluumme on meille tärkeä tunnustus. Tutkimus antaa kuitenkin arvokasta tietoa myös niistä osa-alueista, joilla emme vielä pysty vastaamaan asiakkaidemme odotuksiin riittävällä tasolla. Digitaalisten palveluiden kehittämistä jatkamme määrätietoisesti ja vastuullisuusasiat tuomme jatkossa selkeämmin esille osana viestintästrategiaa,” kertoo toimitusjohtaja Oskari Hiipakka.
EPSI Ratingin tutkimuksen asteikolla alle 60 tarkoittaa tyytymättömyyttä, 60–75 tyytyväisyyttä ja yli 75 erittäin tyytyväistä asiakasta. Omavoiman tulokset sijoittuvat kaikilla mitatuilla avainalueilla vähintään tyytyväisten ja osalla osa-alueista selkeästi erittäin tyytyväisten luokkaan.

