Sähköauton lataustavat

Artikkeli on julkaistu Omavoiman asiakaslehden vuoden 2022 ensimmäisessä numerossa, 6.4.2022.

Kuinka sähköautoa ladataan?

Perusperiaatteena on, että sähköauton tai ladattavan hybridiauton lataus tapahtuu liittämällä latausjohto sähköautossa olevaan pistokkeen ja latauspisteen välille.

Peruslataus (AC)

AC-lataus tai peruslataus tapahtuu vaihtovirralla, jota saa Suomessa tavallisesta pistorasiasta. Sähköautot tarvitsevat tasavirtaa (DC), joten sähköauton oma laturi muuntaa vaihtovirran (AC) tasavirraksi (DC). Peruslatauksessa latausliittimet ovat yleensä mallia Type2, joka on Suomessa ja Euroopassa julkisten latausasemien standarditekniikka. AC-latauksella
tyhjä akku saadaan 80 % täyteen keskimäärin 3-10 tunnissa. Tyypillisin kotitalouksien latauslaiteteho on 11 kW, sillä tällöin pärjätään 16 A sulakkeilla. Julkisen latauksen tyypilliset tehot ovat 11-22 kW.

Pikalataus (DC)

DC-virralla lataamalla auto latautuu nopeammin ja tehokkaammin, koska sähköauton oman laturin ei tarvitse muuntaa virtaa ja se syötetään suoraan auton akkuun. DC-latureista puhutaan termillä pikalataus. Pikalatauksessa saavutetaan 80 % latausaste jo noin 15-45 minuutissa lataustehosta riippuen. DC-lataustehot ovat 30 kW ylöspäin yli 100 kW saakka.

Tilapäislataus

Ladattavan hybridin ja sähköauton mukana tulee tavalliseen kotitalouspistorasiaan sopiva latauskaapeli. Kotitalouspistorasiasta lataamista suositellaan vain satunnaiseen käyttöön, sillä pistorasiaa ja sen sähköliitäntöjä ei ole suunniteltu kestämään sähköauton lataamista toistuvasti. Sähköteknisesti on turvallisempaa ladata sähköautoa aina siihen tarkoitukseen suunnitellussa pisteessä.

Lue lisää sähköautoilijan ratkaisuistamme >>